lördag 3 januari 2009

Hårt arbete på en Volvo 70

Att segla Volvo Ocean Race ombord på en V.O 70 är ingen dans på rosor, det är hårt arbete dygnet runt i alla möjliga väderförhållanden. Ett dygn delas upp i fyratimmars vakter, man är 4 timmar på vakt och fyra av vakt. Då kan man sova, äta, fixa sin personliga hygien och göra underhållsarbete på båten. Så av de 12 timmarna man inte seglar båten kan man i optimala förhållanden få upp till 9 timmar vila per dygn. Detta inträffar så klart nästintill aldrig. Manövrar problem och segelbyten gör att vilan ofta blir max 6 timmar per dygn.
Det är ganska lätt att inse att efter någon vecka med hård fysisk belastning och lite vila börjar kroppen säga emot. Det blir tyngre att komma upp ur kojen när man skall upp på pass, styrkan finns där inte direkt då man börjar flytta segel i en manöver och det är jobbigt att se på alla numren när man styr på natten.




Jag fixar stacken och får samtidigt lite saltspray Foto:Gustav Morin
Den senaste etappen Indien-Singapore var rolig sista dygnen för att det var så tät segling mellan de fyra främsta båtarna vi, Telefonica blue, Puma och Ericsson4. Frusterande såklart när det ibland blev bleke och vi alla kämpade för att hitta något att segla på. När vinden kom var den varierande i riktning och styrka och krävde mycket segelbyten och flytt av utrustning i båtens längsled. Efteråt kunde vi vara eferkloka och säga att om vi inte gjorde den gippen på Telefonica hade vi nog vunnit, eller om vi aldrig bytt till A3 utan hängt kvar med Masthead nollan hade vi blivit tvåa, men det vet man ju inte då och vi kan ju bara segla på det vi har och vad vi tror skall hända.
Jag skyndar förut under ett segelbyte i Malackasundet. Foto:Gustav Morin

En vacker solnedgång i lätt vind, jag styr. Foto: Gustav Morin



Inga kommentarer: