måndag 17 augusti 2009

Tjörn runt 2009

2009 års Tjörn runt slutade med gruppseger och en totalt 5e plats för oss ombord på Dominant 105 an Lady Godiva. Det är en placering jag är nöjd med men vi hade några små taktikmissar och två missöden som totalt nog har kostat oss någon placering.

Vi närmar oss Tjörn bron Foto: från Åke Fredriksson

Vi börjar från starten. 20 minuter före start när vi provade kryssen var det start på norra ändan av startlinjen som gällde. Då kunde man sträcka upp mot tjörnbron men när vår start gick 9:14 hade vinden vridit mot syd ost så att det faktiskt lönade sig att starta mot Stenungsöns ända av linjen, de som varit uppmärksamma på detta tjänade värdefulla meter. Vi valde dock några fina spår upp mot tjörnbron och under bron var vi bland de främsta i vår grupp. Nu till valet små slå innanför Brattö eller segla fritt utanför. Martin Strömberg som hjälpte till med taktiken och jag tvekade och valde då defult, håll mot tjörn landet. När vi mötte den smaragd som seglat utanför såg vi att vägvalet inte spelade någon roll, det var lika. Vinden var relativt svag 7-8 knop och vi kämpade med att hålla smaragderna som går fint i de förhållandena. När vi närmade oss Soa och Galten, halvvägs ut i Stigfjorden låg vi i ett spår nära land och kämpade med att hålla höjden. Vi kunde se att båtarna längre fram hade mer vind och lyft för babord. Tillsist tog vi beslutet att ta förlusten och göra ett litet slag utåt. Det var rätt, vi kom in i trycket och lyftet när vi slog tillbaks och snart hade vi seglat om den smaragd och Banner 33 som vi hade kämpat med. Snart kunde vi börja falla några grader och vi fick mer fart i båten. Upp mot Rönnäng kämpade vi med att komma om en X99a en Bavaria 35 match samt en entonnare vid namn Farr Out. Efter mycket hårt arbete av Henrik Walderyd på Storskot och Martin och Johan Wikman på genuan kom vi om. Nu såg vi Jesper Bank framför oss. Han seglade med Magnus Rassy på en ny HR 372. Kvällen innan hade Bank retat oss och lovade att hålla en plats åt oss efter målgång. Han ska få se. Efter rundning av Rönnäng var det slack i skoten och snart var spinnakern satt. Precis i hålet utanför klädesholmen satte vi in fören i lä av Rassyn och jag ropade ”Jesper, vi kommer i lä!” Banken vred inte ens på huvudet, det var kul.
Nu till den lurigaste delen av racet, igenom gruset innan man kommer ut i havet mot Kyrkesund. Vi hade siktet på genaste vägen mellan kobbar och skär, jag har lodat vid lugnt väder och fick leta i minnet efter hur man skall gå, håll först åt höger sedan mitten och sedan ut lite från ön, pang, något händer på fördäck, Skenan med spinnakerbomsfästet lossar från masten, inte bra och vi som måste segla riktigt lågt. Som tur var hade en norsk mumm36 märkt ut nästa grund för oss. De stackarna satt rejält på med seglen nere. Det var att runda dem och sedan lova för att komma till nästa smala gatt. Nu blev det trångt igen vi blev fyra båtar som skulle igenom samtidigt. Vi flaggade spinnakern för att försöka bromsa något men vi tog ju vinden från dem framför och tog in snabbt. Millimeterpassning mellan båtarna, håll in storen så att bommen går fri. Som tur var lade Diva 39an Splash in backen och gav oss lite utrymme att manövrera och så var vi ute och kunde börja andas igen. Vi fick riggat upp spinnakerbommen och körde på. Dags för gipp för att nå Kyrkesund, storen kommer över men fastnar i skot eller backstag med en spektakulär broach som följd. Vi ligger nästan helt på sidan i några sekunder. När båten reser sig får jag kontroll på kursen och hör samtidigt Mikael Wassmur ropa från fördäck något om bommen. Vi har tappat spinnakerbommen överbord. Bara att köra spinnakern flying genom Kyrkesund, där hör vi från kommentatorn att vi ligger först i klassen och verkar segla bra, fint kvitto för oss efter de senaste manövrarna. Strax före elledningarna i Hakefjordens inlopp river vi spinnakern och det är en halvvind in emot mål, vi passerar en X99 och en X332 och ett tag tror jag att vi hade kunnat bära spinnakern om vi haft bommen, fast det hade nog inte varit mycket att tjäna i fart. Vi går i mål efter X99an Stino och stannar för att se om det kommer någon från våran grupp tätt bakom. Efter 6 minuter och fortfarande ingen smaragd så tror vi att vi nog tagit grupp segern. Tillbaks i Stenungsund såg vi att det kom senare startande som slagit oss. Men som jag skrev inledningsvis, är vi nöjda med gruppsegern och total 5an.