fredag 18 maj 2012

HH Skagen race, så nära....

Det blev en rejäl snyting rakt i ansiktet, det kändes oerhört frustrerande och det var med stor besvikelse som vi tvingades bryta racet med 8 nm till Skagen. Då drog vi storfallet ur skäddan på storen och med lilla stormfocken uppe fanns det ingen chans att kryssa mot vinden och vågorna. Vi kunde bara vända och sätta kurs mot hemmahamnen Lerkil 36nm åt lä. Jimmy hade drabbats av sjösjuka och var inkapabel till något arbete. Jag funderade på om vi skulle kunna kryssa med trysail, men det skotas ju inte på bommen så jag tror inte det funkat, dessutom satt nu storfallet i kaltoppen på masten. Att ta ett fock fall och hissa kanske hade funkat men då undrar man ju vad det är värt att inte bryta, mer saker kan ju gå sönder, vill jag ha båten helt sönderseglad? Sådana värderingar gör man, dessutom ville Jimme helldre dö än att börja rigga upp ett trysail så det blev till att linka hem med svansen mellan benen.



Fram till sista 20 nm hade seglingen gått riktigt bra och vi hade bara Solo, en class40 och Jokerman en X50 framför oss, bakom oss hade vi en Elan 410, Nicolina som jagade. Alla med bra mycket högre LYS än oss. Hur hamnade vi nu så långt fram? det var bara tur! Vi diskuterade om vi skulle gå inomskärs, innanför grynnerna vid Torbjörnskjär och söderut nära Kosteröarna. Jag beslutade att vi skulle sätta spinnaker, segla brant med denn och följa med de andra utanför. När vi satte spinnakern fick den ett hål som genast växte ända ut till liket. Ner med den och bästa vinkeln med genua, det fick bli plan B. Det var vi ensamma om, åtminstone avbåtarna vi kunde se. Hela natten seglade vi i svaga vindar och en vindvinkel mellan 70 och 100 grader, TWA. På morgonen kom Solo in från havet och slog i lä om oss, vi hade haft bingo.
Vi rundade vid Skålholmens fyr, syd väderöarna 6:19 mindre än 10 minuter efter Jokerman och ca en kvart efter Solo.
Solo
Jokerman


Innan Smögen kom nästa stora skift på 90 grader från SE till SW. Vi såg Jokerman slå framför oss och snart hade de samma kurs som oss men lutade åt andra hållet. Vi slog så fort vi började känna av vridet får att hålla oss nära kusten och i svagare ström. Innan rundningen av Brofjårdens angöring bytte vi till fock då det skulle vara det rätta seglet för bidevinden mot Skagen. Vi hade nu tappat lite mot båtarna framför och rundade 23 minuter efter Jokerman som var efter Solo.
Riktigt stampig sjö mot Skagen och vi låg inte riktigt upp, segelvalet var ok precis i underkant men vi räknande med långsamt ökande och upp mot 12 m/s sista biten in mot Skagen, så blev det inte. rdan halvvägs fick vi ta in ett rev och Jimmy blev nu sjösjuk. Jag satt och styrde och började få lite jobbigt i den tilltagande vinden men jag trodde jag låg upp och skulle vara tvungen att falla något för att passera revet. När jag hade på tok för mycket tryck beordrade jag upp Jimmy för att styra medans jag tog ner focken. Min tanke var att segla på storen till vi kom i sjölä bakom revet. Till min fasa såg jag då på plotterna att vi halkat ner och hade skagen hamn 8,6 nm rakt väst. Upp med stormfocken så att vi hade lite tryck på fören för att kunna kryssa. Efter ytterligare en timme var vi nära layline och vi slog för att komma in under land. Efter några minuter small det och storen satt inte längre fast i fallet. Där tog tävlingen slut för oss denna gång.

Vad lärde vi av detta:
  • Var alltid förberedd för storm även om prognosen säger lättvind
  • Skall man kryssa duger inte trysail utan det måste vara en stor med OSR rev (40%) av förlikslängden.
  • Ta med hårdvindsfocken, fasten den väger några kilo.
  • Bli inte sjösjuk
  • Man har inte vunnit förrän man gått i mål!

I vår klass gick två båtar i mål, grattis till dem och Teknova som spikade i klassen med besättning. Resultatlistan här.

3 kommentarer:

  1. Hej Anders!

    Kul att slåss med en X-50 :)

    Funkar det inte att kryssa med en hårdvindsfock som har tillräcklig med yta?
    Det trodde jag skulle funka med Expressen, men jag har aldrig provad...

    /marc

    SvaraRadera
  2. Hej Anders, bra referat. Vi har inga rev på Teknova utan satsar på att byta till trysail vid ca 40 knops vind. Notera att vi endast seglar full crew och jag har 8 man som jag kan sätta på segelbytet till trysail. I shorthand så skulle utrustningen se annorlunda ut. När vi tog ner storseglet såg vi att vi ökade farten, med endast en 92% HWJ, med nästan en halvknop. Men vi tappade ca 12 grader på AWA. Då vi kom in från norr och kunde falla in mot rundningen så nöjde vi oss med denna prestanda. Vi hade mycket kraftig sjö och fick bromsa båten för att inte riskera skador då vi föll ur vågorna.
    Förutom en del sjösjuka ombord så var vi mest oroliga för om focken skulle stanna i förstagsprofilen när vi landade i den krabba sjön.
    Nu gjorde den det men vi kände att detta var vår svagaste länk.
    På vår nya HWJ som vi syr just nu så skall jag göra ett mer "permanent" alternativt fastsättningsystem på seglet samt ändra rutinerna ombord till att när vi byter till HWJ och vi förväntar oss vindar över 40 knop så skall vi inte tänka på prestandan i första hand utan göra segelbytet så att vi kan sätta fast seglet med både profiltejpen och det alternativa systemet så seglet inte måste laddas om vid ett haveri av förstagsprofilen.
    När vi närmade oss Skagern så kom vi ikapp Farr 40:an och hade ett ganska tätt race in i mål. De som vi med endast HWJ men med railen full av gastar... såg ganska roligt ut. Det var även här som vi fick de hårdaste vindbyarna.

    Häls. Bengt Falkenberg

    SvaraRadera
  3. Riktigt kul att ta del av proffsens erfarenheter och Intressant resonemang, Anders och Bengt.
    När jag utrustade Sjöglans för vår segling till Scotland 2010 där vi även körde två race, Tobemory Race 1,2 funderade jag mkt på hårdvinds riggningen. De moderna riggarna bjuder ju som bekant på fantastiska lätt och mellan vinds performence men blir väldigt svåra att hantera när det brallar i. Hur jag än räknade hade båten helt enkelt för mkt segel.
    Lösningen blev en högt skuren HWJ G4 i tung Dacron inrullningsbar samt med ringar i förlik för att kunna sättas utan fungerande profil.
    Trysegel(Brandgult) på separat skena kan då sitta färdig monterat i en säck. Plus Stormfock (brandgult) på code rulle med eget dubbelfall och backstag.
    Detta ger flera kombinationer och mkt hög redundance. Upplever det även som en fördel att på en 9/10 dels rigg ha tillgång till backstag framförallt om Du går ner i ytor. Har prövat arrangemanget i10-12 m/s utan sjö och båten balansera fantastikt bra och verkar väldigt lätt seglad. Höjden helt okey, på öppna bogar i grov sjö tror jag det är grymt bra, lättar vinden ngt. går det att rulla ut HWJ efter behag.
    Min cruising stor(58m2)har två rev och racing storen endast 1 rev. Diskuterade mkt om att sy in ett tredje rev men det föll på kostnad, tyngd, för stor yta och redundance. När jag nu lärt mig båten är det helt klart att balansen och rätt(absolut ej för mkt)segelyta är helt avgörande för fart och gång i havssjö.
    Bengt lite nyfiken på Din alternativa fassättning av HWJ, jag har själv funderat mkt på ngn cardborre variant??

    Bästa Hälsningar
    Sture Smith
    "Sjöglans"
    Dehler 39SQ

    SvaraRadera