söndag 24 juni 2012

Watski Skagerrack 2 star- 2012

Klassvinnare och total 2a, det är jag väldigt nöjd med och en förbättring från 2010 då jag och Martin Strömberg vann klassen och blev 5a totalt.
I år var det Jimmy Hellberg och jag som körde ihop. uppladdningen med HH Skagen race gick ju inte så bra så nu ville vi ta revanch och det gjorde vi.
Båten låg på Hankö efter Fearder race så det var bara att komma upp kvällen före och bo in sig, Jimmy fastnade i trafiken och kom vid halv tolvtiden, men då var det mesta i ordning. Nytt för i år var tracking med yellow box, något som fungerade väldigt bra men som antagligen kostar en hel del.
Vår start var kl 10:00 och vi blev riktigt sena dit, vi skulle njuta en god frukost på yacht klubben och när våran lift tillbaks till båten inte dök upp tog vi lift med en tävlingsbåt till fastlandet där vår båt låg, 20 minuter från brygga till start är kanske i minsta laget. Vinden var svag 2m/s från SV men skulle öka till max 7m/s och bli lite mer sydlig. Det var lite ostabilt väder med ett lågtryck över sydnorge som sent på kvällen skulle ge ett vrid mot norr och dö ut. Ett scenario där vi gärna ville gå imål tidigt i Arendal för att slippa bleket på natten. I Arendal var tävlingens enda pitstop på 6 timmar och det gjorde att vi kunde dela upp tävlingen i två delar en kortare utmed kusten där vi räknade med att gå imål mellan 22 och midnatt och en längre där vi skulle tvingas att få lite vila för att orka hela vägen i mål.
Efter start tog vi oss ganska snart fram i ledning genom att segla lägre och fortare, när vinden sedan vred och vi lyfte upp innanför Stora Fearder så såg det riktigt bra ut. A-31an som vi såg som ett hot hade seglat högt och halvvindade nu in bakom oss.

Nästa konkurent blev Piteraq en Dufor 34 som gick riktigt bra på bidevind i den lätta brisen. Vi fick falla ner i lä och låg ihop och kämpade med fart och höjd när vi gick innanför Svenner. A-31an valde att slå och gå utanför, antagligen med förhoppning om att komma ut i den byggande strömmen.


Jimmy och jag jobbar med speeden!
Det var ett bra val och de tjänade faktiskt 0,5 sjömil på det. Vi kom också ut i strömmen och nu hade de större båtarna kommit ikapp oss de hade tjänat på vindvridet och sträckte direkt ut till Fearder fyr och in i strömmen. Vi hade nu en ganska skumpig segling med 16 knops vind och 2 knops medström mot vågorna. Jimmy blev påmind om att det inte var grodhavet han seglade på längre, vi ville hålla oss nära land för att ta skiftet mot nord som enligt alla prognoser skulle komma, vi närmade oss Tromöy och skulle snart behöva slå. Jag var nere och kollade navet när det motade kraftigt. Vi låg närmast land och såg en av Landmark 43 erna  segla mot mål får styrbord. På någon minut hade vi samma kurs och kunde se hur Pixeline och Piteraq kom mot oss i den gamla vinden. Vi pekade nu innanför Tromöy och det blev avgörandet i vårat vägval. När vi en halvtimme senare såg spinnakrar komma upp akter om oss så var vi glada att vi inte valde utsidan som Piteraq och Pixeline. Vi fick en lugn slör in till Arendal där v gick imål 22:49:40

Skönt att sova i 4 timmar medans många antagligen ligger i bleke. När vi startade 4:50 så var det i svag nordlig bris och när vi satte spinnakern i starten så hoppade fallet av blocket 5 meter från toppen. Något jag skulle åtgärdat då samma sak hände på Fearder race. Bara att ta på sig klätterselen och klättra upp. Jag tog bort det dåliga blocket och satte en fairlead istället, fem minuter senare och några hundra meter tappade var jag på däck igen. Vi valde att gå närmare rumbline än vad routingen med YRs gribbfil sade. USgrib hade mindre vind och låg närmare rumbline och när vinden inte var som prognosen valde vi närmaste vägen taktiken. Vi hade en bra ledning på närmaste båt i klassen och ville inte slarva bort något.
Över 7nm bak till Angelique en A-31 på 2a plats

 Efter att ah seglat ut en 15 nm från norgekusten kom vindvridet mot SV och vi satte genuareachern och gasade på. Det är riktigt skönt att ligga och snitta 10knop och hänga på First 40or och andra stora moderna båtar. En stund var vinden uppe i 12 m/s men mest höll den sig strax under 10m/s vi körde med rev och jag tog chansen att byta några travare i storen som gick när vi låg utan vind i skiftet.
Vi hade vi rundningen av Brofjårdens ang. lyckats lägga utterligar 3-4 nm mellan oss och Angelique. I den starka nordgående strömmen fick vi kämpa hårt och segla bidevind sista biten in till rundningen. Den strömmen lade vi oss sedan i för att få lite extra fart norrut. Problemet när man seglar undanvind i stark ström är att trycket minskar med lika mycket som strömmen och det blir lite svårt att hålla fart i båten, vi fick segla barntare än 140 TWA för att få någon fart. Det såg ut som att fronten med ostlig vind låg mot SV och jag trodde att man skulle kunna gippa utåt och ta den när vi tyckte det var lämpligt. När vi nådde Koster öarna gippade vi utåt. Det kändes redan när vi gippat att det nog var i senaste laget och strömmen tryckte oss nu rakt i sidan norrut, vi hade dock väldigt västliga vindar och kunde peka nästan på märket med god fart. Till slut kom skiftet mot ost och vi gippade och seglade igen mot märket men nu för styrbord, det motade långsamt. Vinden ökade långsamt och började komma upp över 10knop, jag vet att focken skall funka från 13 knop och mer vind var att vänta så vi valde att sätta upp focken till rundning. Nu hade Anelique nästan tagit in hela det försprång vi skaffat på halv vinden från Arendal och låg bara 8 nm bakom oss, något vi inte hade en aning om då.
Att kryssa i 2 knops motström i svaga vindar är inget kul, speciellt när man ser båtarna efter komma in för rundning och man fortfarande ligger nära märket. Vi sökte oss långt ut i Oslofjården för att få svagare ström och precis när vi kände att vi kommit ur det starkaste kom et regn med sydligare vindar och vi fick bra fart mot mål i Hankö.


Jimmy styr sista biten mot mål i regn på lördagmorgonen
En skön plats efter ett skönt race!
 Vi gick imål kl 04:23, förtöjde och gick till kojs. 5timmar senare vaknade vi och konstaterade att vi lyckades med att hålla konkurenterna bakom oss. Totalvinnarna Björn Forslund och Magnus Christiansen i en Kracer 40 seglade riktigt bra och gjorde det djärva att köra gennager mot Skagen för att gippa i skiftet och köra med blåsan hela vägen till Brofjordens ang. Grattis.

Vinnarna! Foto: Seilamgasinet


Arve Roaas och Henning Hansen vann sin klass med Pixeline
Trackingen kan ses i efterhand här: http://yb.tl/ws2star2012
Resultat och annat finns här: http://www.seilmagasinet.no/?regatta=778


Nu laddar jag och Jimmy för Pantaenius Bohusracet med start den 29 juni.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Gött kämpat o bra seglat.
Ses på fredag.
MVH Andreas i HP

Anonym sa...

Gratulerer,
men jeg trodde det sto i reglene at man skal ha på seg godkjente livvester under hele seilasen.

/Eivind

Anders Dahlsjö sa...

Ang. flytväst. Så hoppas jag att jag inte misstolkat seglingsföreskrifterna och det var inte satt någon y-flagg vid starten.
b) Deltagerne skal bære redningsvest i henhold til ISAF Special regulation
5.01. Dette endrer regel 40.1.

5.01 anger att det skall vara en riktig offshoreväst med ljus och grenband.

Flytvästen är viktigaste livlinan efter just livlinan och ställs det krav på att den alltid skall bäras så skall man helt klart göra det men så var inte seglingsföreskrifterna skrivna.

Anonym sa...

"Skal bære en redningsvest" forstås nok av 99% av seilerne som at den skal være på når man seiler. Alternativt kan man vel "bære" den i hånden:-)

Hvis du ser på bildene fra seilasen som Seilmagasinet har lagt ut i dag, så ser du også at så godt som alle har vest på fra start til mål.
/Eivind

Arve sa...

Bra seilt, med eller uten vest :-). Det var nok meningen å ha den på så lenge man var på dekk.

Arve