Man kan i stort sett göra hur mycket som helst med en gammal båt. Vissa saker mer akuta än andra, dels för att göra båten snabbare eller mer tillförlitlig, några kanske bara för att fräsha till saker. Här några roliga jobb jag gjorde till sässongen 2012.
Så här såg mastfoten ut fram till i våras. Inget stöd under som fördelar ut lasterna utan rätt ner i båtbotten. Skottet har sedan länge släppt från botten och med riggspänning blev det en glipa på några centimeter.
Klart! Efter en sässongs hårt kappseglande ser det fortfarande perfekt ut. Inga rörelser mellan skott och skrov och en mast som står betydligt bättre. Aluminumplattan fördelar ut trycklasten från masten över en större yta.
Dragning av slangar för färskvatten och saltvatten har fått ändras och kommer nu upp i boxen på babord sida där batterierna står.
Masten fick kapas 40mm för att mastfoten hamnade högre upp i båten.
Under modifiering. Nödvändig inredning har monterats bort. Pacific boatworks, John McVeagh fixade bottenstocken och all laminering. Pappa Bengt-Göran fick sedan skruva ihop inredningen igen. Så att allt var på plats dagen före HH Skagen race. Som ju blev en bra shake down.
Den nya 106% focken från Hamel Sails behövde en skotpunkt, men var? Det blev en flytande till att börja med och det funkar såpass bra att med mindre justeringar blir det nog så även framöver. Den lilla ringen som håller skotet med ett gummiband kom till efter att vi skotat av grabbräckena på bägge sidor.
Nya titanium beslag för kicken som ARCAM tog fram för mig. Skruvarna som gick in i bommen hade jobbat upp ett par rejäla hål och beslaget åkte fram och tillbaka om det ej var under belastning.
Efter en sässongs segling. Helt solitt!
Även winch locken som tidigar var av plast byttes mot nya dito i titan. Även de framtagna av ARCAM. Notera båtnamnet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar