söndag 14 juli 2013

Pantaenius Bohusracet 2013

Det blev en 4e plats i klass3 och total 22a i år. Inte vad vi strävade efter men det var ett utmanande race och vi summerade med att vi seglade bra på lördagen efter Fjällbacka men gjorde många misstag på fredagen och under natten.



Nils Bjerkås
I år seglade jag med Nils Bjerkås. Tidigare har jag seglat Bohusracet med Martin Strömberg och Jimmy Hellberg. Att vi inte hade kört doublehanded tillsammans förut såg jag inte som något större problem, Nils har jag seglat mycket matchracing med och litar till 100% på hans förmåga och omdöme när det gäller navigation och båtfart. Vid manövrar gör jag handgreppen på däck och så backar Nils upp ifrån brunnen.

Vår gemensamma plan var att komma iväg i starten och ligga i tät under Uddevallabron med förhoppning om att inte behöva slå allt för mycket innanför Orust på väg mot Marstrand. Hade vi sträckt upp mot Älgö skulle vi välja

OK, det var nog en regnskur strax före
 det framför att segla utefter Tjörnlandet.
 Nu gick ju inte allt enligt plan. Jag satte Nils som rorsman i starten medans jag slet med seglen. Vi satte upp oss för en babords start och ville ducka de styrbordsbåtar som eventuellt skulle komma. Tyvärr hamnade vi lite trångt och kunde inte ducka när Thomas Dahl och Henrik Persson (min F18 partner) kom seglande för SB i Dehler33 utan tvingades slå. De som startade med oss och gick före kom iväg fint men vi hamnade nu lite i kön, bara att kämpa på. Många slag med genuan blev det men segelvalet var nog ändå rätt även om det slet på kropparna. Vid Tjörn bron diskuterade vi om vi skulle gå innanför eller utanför Brattö jag minns föra året då jag efteråt sade att utanför var nog att föredra för att slippa massa småslag. Nu såg det ut som att man kanske inte skulle behöva slå så mycket så valet blev innanför, fel. Jag var nu riktigt trött i ryggen när vi slog och blev omseglade av Dahl/Persson.
Thomas Dahl och Henrik Persson i Dehler33
 
 Vid Soa och Galten började vi kunna sträcka ut ur Hakefjorden och kunde köra babord hela vägen till Åstol där vi satte kurs mot Hätteberget. Vi tvingades till ett litet slag för att klara Åstol. Skönt att vara ur skärgården och komma ut på havet!
Äntligen ute på öppet vatten!
Hätteberget rundade vi 22:02 och sate då spinnaker, efter lite strul med sockan. Vi rundade Hätteberget som 49a, Fjällbacka som 35a, Strömstad som 41a, Tresteinene som 38a, Ulsholmskalv 27a , Mjölkskär fyr 24a och i mål som 22a. I klassen blev vi 4a och var första båt i mål.
 
Vårat spår i svart, routing i rött, på väg mot Fjällbacka.
På väg norrut från Hätteberget gippade vi tidigt in mot land innan skiftet kom. Tyvärr hade nog tröttheten satt in och jag hade ingen riktig waypoint så jag insåg inte att jag skulle börja segla högt när vinden och skiftet kom. Vi fick ta ner spinnakern och segla genua in sista timmen till inloppet i Fjällbacka, det kändes lite jobbigt och något jag borde förutsett. Från Fjällbacka var det mest följa John mellan grynnor och skär upp till Strömstad där spinnakern fick bärgas en stund för att komma hela vägen in till Strömstad. Sättning igen och läns upp till Tresteinene.

Rundning av Tresteinen, vårt spår i grönt lite svårt att se.
 
Efter rundningen fick vi sällskap av Sebastian Christensson och Mattias Mellström i Dufor 34, vi ville segla på den långa bogen ett tag och lägga slaget för att komma in mot kusten igen norr om Kosteröarna. Vi hade här gynsam vind och ström och tjänade stort på dem som valde att slå in mot kusten direkt efter rundning. Vi fortsatte att hålla oss på Kosterö sidan och fick ett bra vrid på ost som vi utnyttjade för att komma över på östra sidan av fjorden och närmare land. Vi tjänade igen bra på detta.

I Kosterfjorden fick vi ett bra lyft för BB som tog oss in mot fastlandet.

Vid Ulshholmskalv hade vi en ledning i klassen på över 5min i seglad tid. Men när vinden dog tappade vi vårat försprång och hade nu både Caspersson/Ewerstrand i wasa360 samt Bergman/Ekström i Hansson31 bredvid oss. Vi höll oss västerut för att förhoppningsvis få västan tidigt och bättre vinkel till nästa märke. Det funkade och efter en kort stund med spinnaker blev det genua i den byggande vinden. Vi fick nytta av vattenlinjen sista biten och kunde lägga lite distans mellan oss och våra följeslagare och gick i mål som första båt i klassen 18:29 i god tid för att hinna till start i ÅF Offshore race/Gotland runt.

Caspersson/Ewerstrand klassvinnare i Wasa360


Inga kommentarer: