söndag 8 december 2013

2013 mitt seglingsår.

Nu tittar jag ut på ett riktigt skitväder, kuling och snöblandat regn, inte så att man blir sugen på att gå ut och segla precis. Då passar det ju bra att tänka tillbaks på årets seglingar, för det har det ju blivit en hel del.
Ett urval från årets resultat:

1a på ÅF Offshore Race, Gotland Runt
2a på Mästarnas mästare
2a på SM i Havskappsegling.
1a i klassen 7a totalt på Tjörn runt
4a på EM i havskappsegling.

Sommaren blev ju riktigt fin med mycket sol och värme, under juli såg jag till att hålla mig ifrån kappseglandet och seglade med familjen istället. Det var första året vi var ute en längre tid och det är roligt att barnen blivit självständiga och uppskattar att leva på båt vid havet.



Emilia 3 gillar att vara på däck.
Att vädret blev så bra gjorde att vi fick med mina föräldrar på båten en hel vecka något som både vi och de upskattade, tror jag. För ovanlighetens skull var det inte seglingen som var målet, utan bara att ha det bra och det var länge sedan jag gick igenom Sotenkanalen som på nedre bilden.
Kappseglingsmässigt så fick jag under 2013 lite friare händer. Under 2011 och 2012 har jag seglat med Johnie Berntsson och det tar ju en 4-5 veckor om året, 2013 kom Stena in som partner och teamet beslutade då att minska på antalet i besättningen för att få bättre kontinuitet och förhoppningsvis ge bättre resultat. Jag var inte 100% motiverad att




Lady Godivas ägare B-G, tar hand om sitt barnbarn.
 
köra fördäck ännu ett år. Johnie fick välja vilka han ville köra med. Jag var inte med och plötslig hade jag mer tid till annan segling. Ganska lägligt så hörde Mathew Humpries av sig och undrade om jag ville köra med Ralf Aspholm och gänget på DataCom under sommaren med ORCi-EM som målsättning. Det passad bra in i min planering förutom att det krockade med Marstrandsregattan som skulle gå första veckan i augusti. Nu ställdes ju ändå Marstrandsregattan in p.g.a för få deltagare, troligen hade inte ORCi-EM med det att göra. med DataCom som i år är en Landmark43 i familjen Carenfelts ägo seglade jag Lidingö runt, ORCi-SM (Sandhamnsregattan), Gotland runt och ORCi-EM som också gick i Sandhamn. Båten är ganska utmanande att segla som fördäckare med mastheadspinnakers, lång bom, Code0. Lite mer att fundera på än på en gennakerbåt alltså. Vinsten på Gotland runt i ORCi var nog årets höjdpunkt, fast det har blivit en del eftersnack då vi av misstag genade igenom ett fågelreservat och fick en protest lämnad på oss. Lyckligt ovetandes gick vi i mål och meddelades om protesten. En tid i ovisshet innan protesten avslogs av juryn och vi stod som segrare.


Övriga resultat med DataCom, 2a på Lidingö runt i ORCi, ORCi-SM 2a, ORCi-EM 4a.
 Med Lady Godiva har jag nu en bra team med motiverade och engagerade seglare som har kört ihop i två sässonger, det börjar bli riktigt bra, även om vi bara lyckades på Tjörn runt i år som vi vann vår klass och blev 7a totalt på. Jag gjorde en analys av banan för Jubileumsmagasinet före seglingen, den finns att läsa här. Den stämde bra med hur det blev och jag skrev om våran segling på bloggen. Manövrar börjar sitta riktigt bra och träning varje onsdag på kvällsseglingarna i Lerkil är ett bra break under veckan. Vi seglade i år Marstrand big boat race och Höstknalten utöver Tjörn runt. Marstrand BBR är en höjdare med mycket båtar många race på riktiga banor till det bra kalas och gemenskap, tävlingen fyller verkligen sin plats på västkusten. I år blev vi 13e båt i lilla klassen efter en tung andra dag med sämre starter och lätt och skvalpigt före. Här en film från sista racet.



Även höstknalten i Långedrag var en fin segling den 14 september men tyvärr i lätta vindar. Vi lyckades bättre 2012 men då var det blåsigt på bägge dessa seglingar.
När det inte blev någon matchracingsatsning för mig i år, bestämde jag mig för att skaffa den där Formula 18 katamaranen jag gått och funderat på i flera år, Jag fick med mig Martin Krite och Nils Bjerkås som delägare i en båt som Tim Shuwalow tog hem för oss från Holland. Ingen av oss hade några större planer utan ville bara ha lite roligt. I processen att skaffa båt blev Jag kontaktad av Henrik Persson som hade båt men saknade rorsman, han seglade förut med Thomas Dahl. Henrik och jag tränade med hans båt på tisdagar i Lerkil och anmälde oss till SM som seglades i Stenungsund dagarna före Tjörn runt. Även törn runt ingick i SM men då valde jag att segla Lady Godiva istället. Där jag ansåg att vi hade bättre förutsättningar till bra resultat. SM var första gången vi seglade mot andra båtar och en brant inlärningskurva för oss. När det kom mer vind på andra dagen började vi klättra i resultatlistan och sista racet tog vi en 17de plats på. I nästa race kapsejsade vi. Henrik tappade båten och jag och båten flöt ifrån honom. Jag fick upp båten ensam en gång men den välte över igen. Henrik blev upplockad av en passerande segelbåt och återförd till mig. När vi fick rätat båten hade storen skadats så att vi inte kunde segla sista racet. Vi kunde ligga och träna till en bit in i november och jag har blivit flerskrovsbiten. Så nästa år kommer vi planera in ett aktivare tävlingsprogram så får vi se om vi kan komma lite närmare toppen. Här en film från när vi seglade båten från Lerkil till Gottskär, där vi tränade under hösten.
 
Bohusracet i år som jag seglade med Nils Bjerkås, gick inte riktigt som jag hoppats, den största utmaningen var att jag skulle starta Gotland runt mindre än två dygn efter starten av Bohusracet. Det lyckades ju Jimmy som jag seglade med 2012 och nu ville jag göra det samma. Så efter målgång på Bohusracet tog min snälla besättning över Lady Godiva och seglade hem båten till Lerkil medans jag åkte upp till Stockholm för Gotland runt. Här skrev jag om årets Pantaenius Bohusrace. Undra om 2014 kan bli det år jag lyckas vinna Bohusracet, får se vem jag kan övertala som vapendragare?
Nils sitter och njuter i det härliga vädret på Kosterfjorden på väg söderut.
 
Senaste racet i år var Mästarnas mästare som jag seglade med Thomas Hansson-Mild som vunnit SM i OK-jolle och är den som seglat Mästarnas mästare flest gånger, han har kört alla och alltså vunnit lika många SM! I besättningen var även Thomas Berg. Vi hade riktigt roligt och gjorde bra ifrån oss. Vi gick all in på finalen och gjorde kryssen på ett slag. Det gav utdelning och vi ledde faktiskt vid kryssrundningen. Sedan gjorde vi bort oss och gippade ifrån vår närmaste konkurent Niklas Edler, tappade honom och seglade in på en andraplats. Finalracets sändning finns att se här.
Ett fokuserat OK-jolle lag under MM-2013


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar