torsdag 7 augusti 2014

Hermanö runt 2014, rapport

1a i mellanklassen, total 2a och riktigt nära Team Fanny, en Scampi med Tommy Strandberg som rorsman. Ett grattis till dem för en väl genomförd segling och att de lyckades hålla oss bakom sig på målrakan. Väderleksutsikten före race såg ut som gynsam för oss med SE 7-8m/s och något avtagande under efermiddagen samtidigt som det skulle vrida mot syd. Ganska rättvisa förhållanden för jaktstart med lite fördel för de tidigt startande som skulle få mer vind som det såg ut.
Vi seglade röd bana, motsols.

Vi startade 12:19:33 då man räknat med 5m/s som vindstyrka, vilket visade sig vara helt rätt val. När vi testade starten var det kryss ut från Hälleviksstrand men då vi startade samtidigt som Dehler 33 med Ola Sandahl, fick vi ett fint vänstervrid och kunde sträcka ut mot havet och var snabbt ikapp Luffe37, Pink Lady och J97, Jesus for life som startat före, ett kort slag krävdes för att klara öarna och få fri vind. Väl ute var det speedsegling mot första märket och vi hann precis om x332an X3M med Bertil Rolén före rundning.

Nu var det nästan plattläns ner mot Kärringön och Hermanö ränna. X3M gick lite bättre än oss i den nu svaga brisen på 10 knop och fick plats på oss vid rundningen vid Käringön, bara att se till att snabbt få fri vind och inte tappa tid. I början av Hermanö ränna kom båtarna vi kämpat med ikapp med bättre tryck bakifrån och det fanns ingensans att ta vägen i den smala leden.

Vart tog vinden vägen? Med en vägg av nylon akterut är det inte så mcket man kan göra. Vi blev omseglade av alla utom Jesus for life som hade besvärligt med gennaker på plattläns i den smala leden. Så fort de var på väg om i lovart så kunde vi gippa och ”gena” i svängarna med resultatet att de var efter igen.

Besättningen var Max Dahlsjö, Emma Sundén, Johan Sundén, Henrik Persson, Carina Arvidsson, Jens Svanvik, jag och Mikael Wassmur som fotade.

Innan Gullholmen i slutet av rännan, när det öppnade lite tog vi ett eget spår och passerade då Pink Lady på det. Vi rundade upp gröna pricken norr om Gullholmen precis bakom Dehler33. Vi hade bytt till nya Light genuan när vinden mojnat och jag svor över detta nu när vinden var över 16 knop i byarna. Vi gick fort men väldigt lågt några minuter när Henrik, som hoppade in för Martin som trimmer, frågade om skotpunkten var rätt för genuan. Bak tre hål och då kom höjden, samtidigt som det började mojna. Nu var det helt ok segelval och snart var det helrätt när det mojnade ytterligare. Vi försökte hålla farten över 7 knop och passerade många båtar mot märket som låg 2nm väst Hermanö huvud, vid rundningen räknade vi 11 båtar före oss. Det rann på bra nordligt vi bojen så slag och fart in mot land igen.
Precis över 11 knop i medelvind för oss under seglingen och vårat spår ute i havet.
Väl inne vid land var strömmen 0 eller ibland lite med som Jens noterade, lite korta slag där stömmen var svag och lyckades precis klara Måseskär på sista slaget och hade nu bara  X79a med Per Algotsson, Omega30 Lova och Team Fanny framför oss. Vi tog in bra på halvvinden mot ostmärket som var rundning och passerade Caspersson några minuter före märket och det såg ut som att scampin skulle bli en enkel match. Bakifrån såg vi Hans Johansson i sin snabba XP38 Blues komma ångandes och jag peppade min besättning att göra sina bästa gippar och hålla 100procentigt fokus hela vägen imål. Efter några minuter på plattlänsen såg jag att fartskkillnaden mot scampin var väldigt liten och funderade om vi skulle hinna ikapp. Team fanny och Blues kunde patta ner till sista ostmärket medan vi fick göra två gippar för att komma ner, jobbigt med en liten blåsa när det är lätt. Sista biten mot mål blev det lite brantare och vi tog nu in bra på Scampin. Vårt sista hop var att de skulle fastna i lä bakom några sjöbodar så att vi kunde glida förbi i lä på mållinjen, det blev inte så utan de var 10 sekunder före imål, ungefär en Scampi längd.

Strax före målgång Foto: Från Hans Johansson, Blues
Sammanfattningsvis så är vi nöjda med andraplatsen och glada att vi var med i toppen även om vinden var åt det lättare hållet, vi lyckades ta igen på kryss och halvvind som vi förlorade på undanvind. En riktigt trevlig segling som det var några år sedan jag var med på, tack till hela organisationen och Hans Abrahamsson som sliter för oss seglare.

Resultatlistan här.

Vi vann båten för att vi var sanbbaste båten på korrigerad tid med ett SRS över 1,220. Den får beskådas under året hemma hos Emma som har hus på Kärringön.

Vi beslutade att segla hem över natten ifrån Kärringön till Lerkil och Carina tog ett par vackra bilder.