söndag 31 december 2017

Mitt seglingsår 2017.

Min årliga sammanfattning om årets seglingar såhär årets sista dag.
I år blev det mycket seglat med Lady Godiva och vi fick äntligen in ÅF Offshore race (Gotland runt) i programmet. En tävling som kräver mycket tid och logistik för att man skall få till det när man bor på motsatt sida av landet. Tur var det då att vi inte tvingades bryta när vi var med om en kollision på Saxarfjärden bara några timmar efter start. ÅF Offshore race blev en bra segling med alla ingridienser lättvind, sol, kryss, mer vind, härlig undanvind, vindskiften men som tur var bara nästan bleke då vi gled imål i Sandhamn på kvällen. Jag skrev om hela seglingen här.
Årets troféer 2017 för Lady Godiva sail racing team. På ett nyrenoverat fördäck.
Årets seglingar och resultat med Lady Godiva sail racing team:

  • Marstrand big boat race, 19e plats i lilla klassen med 42 båtar.
  • ÅF Offshore race, 2a i klassen och 13de totalt.
  • Göteborg Open sea Race, 1a
  • Tjörn Runt, Totalvinnare coastal banan.
  • Sista chansen i Björlandakile, 3a
  • Öckerö shorthanded race, 1a klass och 5a totalt.
Med dessa seglingar deltog vi även i West side cup där vi blev 3a och rankas preliminärt som nr 20 på nationella rankingen enligt SRS med 343 poäng (när resultatlistan har uppdaterats). Jag har skrivit här på bloggen om de flesta seglingarna, klicka på tävlingen för att bli länkad.

Årets smäll, bild från Sandhamns med vår nödtätning.
Besättningen som jag vill tacka för alla härliga stunder är Jens Svanvik, Joachim Keim, Carina Arvidsson, Emma Sundén, Mikael Wassmur, Henrik Persson och Kasper Ljungqvist. Sedan har vi haft inhopp av Thomas Hansson-Mild och sist men inte minst Martin Strömberg som var med oss och tog segraran på både GOR och Tjörn runt. Stort tack till er!

Före start av GOR Foto: Göteborg Open sea Race

Jag och Jens svanvik seglade Öckerö shorthanded race och gjorde det bra och Jens har varit min följeslagare denna höst när vi renoverat båten så vi kommer 2018 segla Pantaenius bohusracet tillsammans. Hela besättningen gjorde en jätteinsats och lade ner många timmar på att få av det uttjänta teakdäcket. Vi passar ju på att göra detta jättejobb när vi nu ändå hamnade på Kullaviks båtvarv p.g.a föräskringsskadan vid kollisionen. Dessutom hade jag planerat ett motorbyte som nu vi nu också år igång med men mer om uppdateringarna nästa år eller på Lady Godiva sail racing teams facebooksida.

Photo credit: Mogens Hansen


Jag och Henrik Persson seglade VM i F-18 i danska Vallensbaeck på den ökända Kögebukten, där Kim Vall blev begraven. Vi seglade dock i juli en dryg månad före det hemska dådet.
Vi hade bara tränat en gång före VM et och åkte dit för att ha lite roligt. Målet var nog att försöka nå gold fleet men det lyckades vi inte med men när det väl blåst bra så seglade vi fort och hade riktigt kul. Tyvärr trillade riggen ner sista dagen då vantinfästningen i båten gick av. Detta har vi kvar att reparera innan vi kan börja segla igen 2018.

I början av september var jag med SS Kaparen i Gottskär och seglade finalen i Allsvenskan. Mycket roligt och lärorikt. Det är svårt att få till taktiken på en kort bana med flera jämna båtar och med byar vindvrid som ställer till det. Vi slutade som 5a i Gottskär med Marie Björling Duell och Thomas Hansson Mild som skiftade som rorgängare.

SS Kaparens lag i Allsvenskan med Marie som rorsman.


The Nations Trophy med Club Swan 50 Foto: The Nations Trophy
I slutet av september var jag och seglade Club Swan 50 på Mallorca då seglade jag med Hans Wallén, Martin Krite, Julius Hallström och Klabbe Nylöf som jag ju seglat en del med tidigare samt ett glatt gäng svenskar och finnar som jag inte kände sedan tidigare. Vi hade en rolig och lärorik vecka i en för oss ny båt och besättnings konstellation. Vi hade våra tillfällen då vi glimrade till annars var det en lärovecka som förhoppningsvis kan bli mer i 2018.

Efter Mallorca drog jag vidare till Alicante där jag mötte upp familjen för en veckas semester. Lägligt att starten av Volvo Ocean Race gick samma vecka från Alicante. Jag fick tid att träffa Martin och lite andra seglare som jag inte sett på länge. Det var ju 9 år tidigare som jag stod där på startlinjen med E3. Dessutom fick jag möjligheten att komma ut på vattnet och kommentera starten tillsammans med Håkan Samuelsson, VD Volvo cars.

Turn the tide on plastic och Vestas 11th hour. Foto: Emma Sundén


Gott nytt seglingsår 2018!

/Anders


Inga kommentarer: