lördag 7 juli 2018

Pantaenius bohusracet 2018

5a i klassen och 14e totalt.Inget superreslutat men vi får komma igen nästa år och försöka göra bättre. Jens Svanvik och jag seglade ihop, premiär på Bohusracet för Jens och han lärde sig mycket och jag har inte varit med sedan 2014 då det har varit M32 segling som krockat. I år ville jag vara med och slåss i toppen.
Jens och jag efter avslutat race, på väg hem.
Vi startade i Uddevalla kl 13 i nordliga vindar. Vi beslutde oss för att starta med genua för att kunna vara på linjen med bra fart när starten gick. Det var vindbyar som kom och då vred det imot. Tyvärr var det rätt lugnt när starten gick och vi kom inte riktigt iväg med genuan. Spinnakern satt någon minut efter start men vi hade ett jobbigt läge med stora klungan som täckte oss i lovart. Snart hade vi vind som kom akter om klungan och vi kunde ligga i ett spår platt ner mot bron. Strax efter bron blev det ett stort vindhål där de första båtarna stoppade upp. Det gällde att hålla farten och inte styra för mycket eller segla med back i seglen och vi kom rönt hörnet bra. Vi tyckte östra kanten såg bra ut och vi höll oss mellan mitten av sundet och österut. Det var dock ett minfält och vi försökte hitta spår utan vindhål. På tractrac ser man tydligt hur det tar stopp för båtarna och klungan bakom kommer ikapp. Vi är SWE-11 och röda i startgrupp 4a om man tittar på länken till tractrac.
Efter Ljungskile kommer förs Thomas Dahl och Svante Arvidsson i en Melges 24 loss före oss som låg och fightades med Markus Svensson och Pelle Nyheln i First 35an Jolie. Båtarna bakom oss fick vi en liten lucka till här och vi låg ihop med en annan Melges 24a seglad av Börre Söraas-Säter och Gustav Gabinius samt en Fareast 28R seglad av Jonas Karlsson och Johnny Sternqvist. Före Tjörn bron samlades gruppen något igen men efter bron fick vi riva spinnnakern och börja segla med genua istället. Här kunde vi rycka en del på våra konkurenter och segla om Jolie som legat strax före oss. Vi undrade vart Dahl, Arvidsson tagit vägen och tittade på tractrac, de låg då mot Älgögavel och vår plan var att hålla oss utmed tjörnlandet, de flesta följde vårat exempel. När vi kom ut i havet norr om Åstol kunde vi se Melges 24an ner mot Marstrand och vi visste att vi hade bättre vinkel och fart mot Hättebärget som var nästa rundning.
Strömmen var sydgående och vi beslutade att slå tillbaks mot land omgående efter rundnigen. Det tog oss strax syd om Paternoster och vi fick lägga några slag för att komma igenom gruset. Det var många som följde vårat exempel bakom oss.
Vi höll oss utmed land för att få högervridet och hålla oss ur den starkarste motströmmen uppe vid Måseskär hade dock strömmen vänt och var nu nordgående vilket gjorde att man tjänade på att dra slagen lite längre ut i havet.



Vårt spår i stora drag, rundning av Hätteberget och norrut. 

Måseskär i centrum och vårat spår med det begynnande vridet mot nord.

Nu kom snart vårt stora misstag runt midnatt hade vi slagit utåt söder om Soteskären, vi psserade akter om Jolie som tjänat på oss på sitt senaste slag utåt så nu skulle det vara vår tur att få nytta av strömmen. Efter en stund vred vinden 15 grader höger och blev nordlig eller några grader åt ost. Jag trodde att vridet på NE skulle komma och vi låg kvar. Det var dock ett väldigt långsamt vrid och med facit i hand skulle vi safat tagit slaget och gått in med tapp av Jolie och Rebellion, nu valde vi att ligga kvar.


Nattens långa styrbordsbog upp mot Fjällbacka, det var här vi kunde få lite vila.
En bra bit norrut såg det fortfarande rätt ok ut. LG är SWE-11
Det blev ett långt slag för styrbord och jag väntade på lyftet som kom så långsamt, jag började inse att vi gjort ett misstag, en stund låg vi faktiskt upp vår waypoint mot Fjällbacka men så vred det imot lite igen. Tillslut var vi tvungna att slå in mot land och det var tungt att se alla båtar passera oss inne utmed land. Vinden ökade när vi närmade oss land och vi beslutad att byta från Light genua till fock då vi kom in i farleden mot Fjällbacka.

Spåret runt kosteröarna, där vi seglade västerom på vägen söderut.
Efter Fjällbacka blev det följa John norrut fram till Kosterfjorden då det blev till att skota hem för en lång bidevind bog upp mot Strömstad. Vi har bra fart på dessa bogar när det blåser och vi hade 7-8m/s så vi jobbade oss långsamt framåt i fältet. Kryss in till Strömstad där det var sättning av spinnnaker, ett snabbt byte till genuareachern som vi körde upp till Tresteinen. Där gippade vi runt men efter några minuter gjorde vi ett sent beslut att segla väster om Kosteröarna, något som en del routingar tyckte att vi skulle göra. Hade vi legat först hade jag nog inte vågat men nu vaar jag beredd att chansa lite.


Vårat spår öster om Koster norrut och hur vi seglade väster om Koster på väg söderut.

Vi rundade strax före Stella med Stefan Möller och Kriser Ahlqvist vid Trestein men när vi möttes igen söder om Koster var de ca 4 minuter före oss och om jag ser på andra båtar i vår närhet är det ungefär vad resan runt Koster kostade oss.
Från Sadeln och söderut belev det en härlig spinnakerbog med bra båtfart.
Vinden ökade nu till en härlig sjöbris och från Sadeln som var rundningsmärke hade vi en snabb och skön spinnakerbog hela vägen till Smögen. Den sista båten vi seglade om var totalvinnaren Den röde med Hans Caspersson och Fredrik Eliasson i en Dehler 33Cr som vi seglat om vid flera tillfällen förut. De hade gjort ett grymt bra race och seglat snabbt och rätt, värdig vinnare.
Vi slutade på en 5e plats i grupp 4a och 14e totalt, inte helt illa men vi låg ju så bra till. Det blir till att göra det igen. Alla resultat på bohusracets hemsida.

Jens Svanvik och jag som har lagt många timmar på Lady Godiva i vinter njöt av seglingen.



Inga kommentarer: