Ännu ett blåsigt Bohusrace enligt prognosen skulle det vara som värst på eftermiddag och tidig kväll på lördagen. Just när båtarna i normala fall når Åstol och ut mot Hätteberget för att fortsätta norrut utomskärs. 2023 kortade man något när det också var blåsigt och skippade Hätterberget för att istället runda närmare Tjörn. I år ville man göra det samma och ha Tjörnekalv som rundning. Samma dag som vi skulle starta beslutades det på ett möte för tävlingsledningen, som jag var inbjuden till som representant för SHF som avtalat om SM, att Tjörn inte skulle rundas utan man ville hålla flottan inomskärs så länge som möjligt och då lades banan genom Skåpesund, med motorgång tillåten mellan Hästholmen i öst och Ärholmen i väst, den smala delen av kanalen som skulle vara svårseglad i kraftig motvind. Motorgången begränsades till max 4 knop. Efter Stigfjorden var Hermanö ränna näst mål. Banan såg ut så här:
SM och Pantaenius Bohusracet (145 Nm)
- Start SO Bäveåns mynning Uddevalla
- Tjörn, Norr om, passage under Skåpesundsbron
- Gullholmen, Ost om
- Kummel Spättan, Ost om (söder om Lysekil)
- Valön (Fjällbacka) Ost om
- Dannholmen Väst om
- Furholmen (Strömstad) Ost om, Babords rundning
- Ön Sadlen Ost om (N 58° 41.37', E 11° 10.34')
- Mjölskärsfyr (Soteskären) Ost om
- Fyren Skarvasätt (Västsidan Smögen) Väst om
- Mål utanför Smögens hamn
Vi startade kl 11 i den största klassen och vinden hade redan börjat komma in vi hade ca 16knops vind i starten som vi lyckades bra med. Det var kraftig lovartsfördel och alla ville vara där. Vi tog en plats tidigt ca 30m ner från lovartsmärket och då starten gick var vi framme men med låg fart. Jag tror Peter och Pelle på Blur tog lovartsflaggen med fart som man kan se på trackern.
 |
Startögonblicket med linjen som har ca 60m lovartsfördel. |
Vi fick snart ordning på trimmet men kunde inte matcha Blurs höjd, vi två drog iallafall iväg från klungan som fick mer problem med varandra när vi seglade i det smala sundet under bron. Vid udden Stången var vi ca 100m bakom Blur och det dubbla till dem bakom.
 |
Byfjorden avklard |
Seglingen söderut mot Svanesund var odramatisk ungefär halvvind och lite byigt men bara att fortsätta med full stor och fock som från start. Efter Svanesund såg vi hur vattnet var oroligt och båtar före lutade så vi tog ett rev i lä innan vi kom ut i vinden. Sista biten utanför Almön var byig med kraftiga byar. Blur sågs falla av och valde här att avstå från resten av seglingen så nu var vi först i gruppen men hade fortfarande en hel del båtar runt om oss från tidigare startgrupper.
 |
Blur bryter och vi ligger först i gruppen i Almösund |
På bilden ovan ser man Hästholmen längst åt vänster, därifrån fick man använda motor, vi fortsatte dock kryssa upp till det smala i Skåpesund då det passade bra med vindvinklarna och man kom hela vägen på ett slag.
 |
Vi tog en bild på Dan Hammar i Stigfjorden och han en på oss, nedan. |
I Skåpesund passade vi på att ta rev2 och byta försegel. Vi hade redan förberett och kopplat i HWJ så det var bara att koppla av focken. Vi valde att segla ut det sista smala innan Ärholmen men det blev många jobbiga snabba slag som tog på krafterna och tålamodet med fockskot som gärna trasslade ihop sig när vindögat passerades. Vi hade nu bra segelsättning i det hyfsat platta vattnet i fjorden men någonstans gav sig ett fäste mellan latta och travare. Nästa travare fick mer belastning och det syntes att det drog hårt i segelduken. Många seglade på bara fock och vi gick inte väldigt mycket fortare.
 |
Ut vid Björholmen och över till Mollösund |
I Mollösund beslutade vi att ta ner storen så att den inte skulle skadas. Det var ju mest sträckbog från nu och vi tappade inte jättemycket på bara 18m2 fock, loggade ca 7,5 knop. Efter Mollösund kunde vi valt ett bättre spår och undvikit två slag som Oskar och Encore gjorde före oss. Vi såg det dock inte.
 |
Mollösund med nedtagen stor. Foto: Per Lindberg | Vi och X3M behövde slå med vårat vägval i Kråksundsgap. |
|
Två extra slag väst Kråksundsgap kostade oss. I Hermanö ränna blev det varm mat, riktigt uppskattat efter en dag på vattnet. Vinden tryckte på bra och vi fortsatte segla med bara fock upp mot Lysekil och rundningen av Spättans kml. Sedan satte vi kurs mot Smögen som tog oss söder om Malmön.
 |
Vårt vägval vid Smögen var inte bra rekat och blev lite av en katastrof. |
Vi kikade först på att välja det spår de flesta gick vid Långö men jag tyckte det verkade trångt i vågorna så vi gick in vid Hållö istället och fick göra några slag mellan brotten. Inget mysigt och dessutom tappade vi båtar. Innan det fick vi bild både på oss och tog på Oskar i havssjö.
 |
Fin gång med 18m2 fock. Foto från Björn Wärnberg |
 |
Accenten Oskar med Oskarssons |
Efter Smögen fortsatte vi att segla på focken. Vinden minskade något men ofta byar på 30knop så vi höll på att hissa storen. Segt när vi blev passerade av vinnarna på La Primera, Beril Rohlen mm. När vi kom in i sjölä i skärgården för Fjällbacka satte vi storen igen med två rev och blev då just passerade av Elusive en First 35.
 |
vinnarna Peter och William på La Primera passerar oss vid Mjölkskärs fyr. |
Vi seglade till Fjällbacka med Elusive och passerade dem igen precis före rundningen av Valön sedan gjorde vi bra fart norrut och Passerade X3M vid Stångeskär sedan var det en bit fram till Blues, XP44an som låg närmast. Vi siktade rakt mot Märrepannan som är raka vägen och gick där ut i Kosterfjorden. Emma styrde medans jag fick 40minuter vila innan vi gav oss in mot Strömstad.
 |
Mycket trafik i Strömstad, alla SM båtar utom Oskar som är lite efter. |
Nästan alla rundade i Stömstad strax efter midnatt och 01. Lite plattläns ner före rundning men jag tror inte vi var ensamma om att inte sätta spinnakern. Lite kryss ut igen innan det var samma väg tillbaks över Kosterfjorden och bara några grader brantare vindvinkel än norrut.
 |
Jag som styrde hade Vanadis och Lovas akterlanternor att styra efter. |
Märrepannan vår återigen vår waypoint och när det ljusnade såg vi Vanadis segel tydligt. De valde att gå farleden ost Märrepannan medans vi snek in där vi kom och gick då om dem på kortare väg. Detta var möjligt för att man sade på skepparmötet att fågelskyddet runt dessa öar var borta på senare sjökort och det ströks från seglingsföreskrifterna utg.6.
 |
Våra spår vid Långskär. |
Strax började vinden mojna och vi slog ut 2a revet, bytte till focken och snart efter det tog ut rev1. Vi valde det västliga raka spåret mot Mjölkskärs fyr och kom att tjäna bra på båtarna framför. Lova passerade vi och Encore som bråkade med sitt rev gick vi om precis vid Mjölksärs fyr. Några korta slag för babord men fortfarande nära sträckbog mot mål.
 |
4a ganska samlade båtar som slogs om pallen. |
Efter Mjölkskär kom regnet och det lyfte faktiskt några grader för styrbord så vi nådde nästan hela vägen till Smögen på vårat slag styrbordsslag vid Mjölkskär. Vi går imål några minuter före 7 på morgonen och man kan se på trackern att både Lova och Oskar får mer kryss sista biten vilket de givetvis tappar tid på och garanterat placeringar.
Omräknat så vann La Primera 15 minuter före oss och 11 minuter före 2an Encore sedan var det tätt. Mindre än 2 minuter från oss till 4an, Lova och mindre än 5 min till 5an Oskar. Vi har nog vindvridet att tacka för det. Här är hela resultatlistan.
Vi är mycket nöjda med 3e platsen på SM, 1a plats i gruppen och bästa mixed besättning. Största segern var nog att gå imål i år och anledningen till att vi sparade storen, kanske lite väl länge och så gjorde vi ett riktigt dåligt vägval vid Smögen. Tackar vår höga halvindsfart i starka vindar och Emma som kämpar på i alla lägen.
Jättebra summering 😃👍
SvaraRadera