fredag 25 december 2015

Mitt seglingsår 2015.

Återigen dags att summera årets seglingsprestationer. Det har varit M32 Series, F18-VM, Stockholm archipelago raid, Gothenburg open sea race, Stena match cup Sweden och massa annat. Varför? Det är så förbaskat roligt! är nog den enda förklaringen, det går nog inte en enda dag då jag inte tänker på segling och vad jag fortfarande drömmer om att göra. I år var det Stockholm Archipelago raid som var en sådan sak som jag länge haft på önskelistan och äntligen hade jag båten, partnern och tiden att göra det, hoppas vi gör det igen Henrik!
Året började ju inte så bra med ett skadat muskelfäste till biceps i vänster arm. Jag fick bara vila fram till mars sedan lätt belastning som jag kunde börja öka i april men det gjorde fortfarande väldigt ont. Långsamt började det kännas bättre i maj men kunde bara köra lätt med armen. WARs nya båt skulle levereras först till premiären på M32 Series i Oslo i mitten av maj och Henrik och jag började träna lite F18 med bl.a On the wire i Björlandakile där vi fick lite sparring av Björn Mårdberg och riktigt brall på söndagen samtidigt som Stora Oset race gick av stapeln för de lite större SRS båtarna.
Lady Godiva fick också lite fix med ett backslag som fick nya tätningar, nya vant till masten och en större spinnaker med tillhörande fall och bom, nytt SRS tal på 1,253 klart några veckor före Marstrand big boat race, där vi blev 3a i klassen men fick inte använt vår nya spinnaker då det blåste så mycket att vi valde den gamla lite mindre istället. Söndagen blev inställd p.g.a vind och svåra sjöförhållanden.
Vi fick tränat lite med M32an innan Göteborgseventet drog igång i Göteborg i juni vilket vi kände behov av efter att presterat dåligt i Oslo med en del intrimningsproblem med den nya båten, dessutom visste vi ju att det skulle bli tuffa tighta race inne vid Lindholmen. Det blev ju både krascher och kappsejsningar så mycket action för publiken och vi lyckades kämpa till oss en 3de plats.



Vi kämpade på men det släppte aldrig riktigt denna säsong med 3de platser även i Köpenhamn och Helsingfors. I Stockholm hade vi stolpe ut med en 6e plats och dubbla poäng drog ner oss i resultatlistan där vi också slutade på en 6e plats i serien, en besvikelse efter förra årets vinst.

F18-vm i Kiel var en höjdare. Jag och Henrik Persson åkte dit utan att ha några specifika mål eller krav på resultat utan vi ville bara lära oss att segla i stora fält och bli bättre på allt vad gäller f18 segling. Det blev en kanonvecka med många nya vänner från Sverige inom klassen som vi fick chansen att prata lite med vid sidan om seglingen. De första dagarna var det lätta vindar och kämpigt för oss att göra några bra resultat. Vi hade framförallt svårt att hitta spår med fri vind ut från starterna vilket berodde på att jag inte var van att starta med katamaran i stora fält med över 80 båtar på startlinjen. Det var lärorikt och roligt att vara med bland 167 båtar och en 117 plats var kanske inte helt rättvisande, vi gjorde några topp 20 placeringar i silverfleet när vinden kom de sista dagarna. Tyvärr hade vi problem med vagnen till storen som gav upp, så vi surrade storskotet till centrum, sedan gick trapetsvajern till Henrik av i ett race och vi tog hjälp utifrån och fick inte fortsätta. Sista racet blåste de av i startsekvensen då vindstyrkan ansågs för hög. Alla resultat här.

På väg att runda offsetmärket under näst sista dagen på VM i Kiel.
Efter VM blev det inte något f18 seglande förrän till Stockholm archipelago raid som jag nämnde tidigare. Jag skrev om det äventyret här.

Med Lady Godiva blev det inte så mycket tid över. I juli seglade jag en helg med familjen till Läsö. Vi hade fin segling dit men sedan blev vi inblåsta över helgen med regn och 20m/s, just fint juliväder i år. Vi kände ju till väderutsikterna men vi tyckte att vi behövde lite miljöombyte. På måndagen seglade vi hem igen. Vi laddade sedan för Gothenburg open sea race som vi såg fram emot i besättningen. Det blev en kalashelg vädermässigt och vi knep dessutom förstaplatsen. Jag berättar om tävlingen här. Tjörn runt seglade besättningen utan mig medans jag seglade M32 i Köpenhamn. De kämpade på bra och seglade in på en 5e plats i klassen och en 14e plats totalt, bra jobbat.
Gothenburg open sea race, strax efter start Foto:GQSS

Lady Godiva får en bottenputs före GOR och Tjörn runt.
Jag fick en "fan picture" med några grymma tjejer innan de gav sig av för att köra Fastnet race. Foto: Simon Goyne


Jag fick ett mail från Keith Swinton i juni där han undrade om jag kunde segla med honom på Stena match cup sweden. Jag hade ganska späckat schema men när han sade att de nog inte skulle hinna träna innan så tyckte jag att det kunde vara roligt att vara med igen. Jag har inte seglat i Marstrand sedan 2007 då vi förlorade i en blåsig final mot Björn Hansen när vi seglade med Magnus Holmberg efter ett avslutat Victory challenge. 
Vi hade roligt och lyckades riktigt bra men förlorade i semifinal mot Ian Williams i jämna matcher i lätta vindar där jag tycker vi kunde seglat bättre taktiskt när vi faktiskt ledde med 2-0 i matcher innan vi förlorade 3 raka. Sedan segade vi ganska enkelt hem 3de platsen mot Taylor Canfield som ju dominerade i M32 Series. Kändes bra.



Så när säsongen började lugna ner sig så beslutade jag mig för att köra Öckerö shorthanded race med min fru Malin och ha en trevlig helg. Det kändes som att det var läge att göra något trevligt med henne och hon hade ju även börjat med lite seglarskola, som hon fått av mig i födelsedagspresent. Så dags att omsätta teorin i verklighet med lite doublehandedsegling med mig! Vi han med att segla sista chansen i Björlandakile helgen innan, då med det vanliga gänget och det blev två tighta race där en position till slut avgjorde om vi skulle bli 3a eller 6a
På Öckerö shorthanded race lyckades jag och Malin segla in på en 4e plats efter en lördag med mer vind och en söndag med väldigt lätta vindar. Vi fick en fantastisk helg tillsammans med segling, god mat, trevligt sällskap och en del äventyr. Jag hoppas hon vill vara med någon mer gång!

Till slut kan jag sammanställa årets resultat så här:
  • M32 Series, WAR, Oslo 5a
  • MBBR, Lady Godiva, 3a
  • M32 Series, WAR, Gothenburg, 3a
  • F18-VM, Kiel, 117de
  • Stena match cup Sweden, Black Swan, 3a
  • M32 Series, WAR, Copenhagen, 3a
  • GOR, Lady Godiva, 1a
  • Stockholm Archipelago raid, F18, 13de
  • M32 Series, WAR, Helsinki, 3a
  • M32 Series, WAR, Stockholm 6a
  • Sista Chansen, Björlanda, Lady Godiva, 4a
  • Öckerö Shorthanded race, Lady Godiva, 4a

1 kommentar:

  1. Kul läsning. Fin säsong med många olika klasser och discipliner!

    Stort tack för hjälpen som bollplank innan Fastnet!

    SvaraRadera