söndag 10 januari 2016

Roder till Lady Godiva

Ja nu ligger snön och seglingsplaner smids i stugorna, båtar optimeras, segel beställs och vi drömmer oss bort till härlig perfekt segling med våra båtar. Eller? Jag kan bara tala för egen del och de sista åren har varit likadant. Väldigt tyst på hösten och sedan i januari skall allt på plats samtidigt. Jag jobbar alltid med lite alternativa planer och alltefter som saker faller på plats justeras planeringen.

Planform på det förlängda rodret 
djup 1,725m i framkant
Varje sässong försöker jag hitta på något med Lady Godiva för att få henne snabbare. Ännu har jag aldrig minskat segelyta eller satt på rulle över däck eller annat för att få en långsammare båt utan bara optimerat och ökat farten. Antingen genom större genua, planare botten, vassare bakkant på köl och roder, styvare mastfot för högre riggspänning eller som till 2015, större spinnaker med längre spinnakerbom. Så till 2016 tar jag ytterligare ett steg. Storbommen kommer bli längre och Elvström sails kommer göra ett nytt fathead storsegel i nya EPEX GLP som jag har stora förhoppningar på. Dessutom kommer rodret förlängas 40cm för att bättre matcha det större segelplanet samtidigt som det blir lite mer tryck från ett större storsegel. Det kommer bli riktigt spännande att se hur båten beter sig efter denna modifiering.
Rodret plockade jag ur båten i samband med upptagningen i höstas för att slippa gräva ett hål i marken för att få ur axeln ur båten. Det visade sig innehålla flera liter vatten efter att ha suttit i båten i 21 sässonger sedan 1994, så bra läge att ge det en service. Det har nu legat hemma och torkat och jag har gjort min research för att utföra förlängningen. Min tanke har varit att göra det själv för att hålla kostnaden nere då det inte känns motiverat att lägga mycket på ett gammalt roder, då kan jag lika gärna köpa ett nytt. Nu får jag chansen att prova detta så kan man alltid byta till ett nytt senare.
Jag bestämde mig redan förra våren att göra detta men att vänta ett år då arbetslistan inför 2015 redan var tillräckligt lång med nya vant, spridare, ny fallbox, spinnakerbom, nedhalspadeye, service av backslag, toatömmning och annat.
Efter att ha läst Principles of yacht design och andra designartiklar i ämnet, kollat med Jimmy Hellberg och Anders Bergmark som båda har fixat mycket med sina båtar. Min tanke var från början att göra någon höglyftsprofil med varierande sektioner som Anders Bergmark planerade på sin Hansson 31a Piano. Skönt att han låg före mig och konstaterade att det inte funkade för honom. Då slog jag bort den tanken och gick på det som jag trodde rodret var på, en trygg NACA0012 profil från tidigt 19-tal. Eftersom jag trodde mitt roder hade samma som Bergmarks orginalroder, fast längre.
Jag tog fram sektioner och plastade upp två förlängningsdelar, en styrbord och en barbord. För att få en rak och fin bakkant, lite mer jobb men rekomenderades av John på Pacific boatworks som jag konsulterat i arbetet.
Sektioner för förlängningen utkapade i divinycell 
Sectionerna ihoplimmade och laminering påbörjas av bb sida

Laminering med 4 lager kol unidirection i laminatet för att ge
extra styrka i rodrets förlängning.

Jag kapade rodret i nederkant där det skall skarvas för att torka ur det. När jag lade över min mall för sektionen där jag kapat såg jag att det inte stämde med NACA0012 som jag hade tagit fram. Jag ringde då Gösta Edvardsson som ritat båten med sin bror Gunnar och hade ett långt samtal med honom om rodret som från början är ett Dominant 95 roder där hela formens längd har använts och alltså lite längre i toppen än 95ans roder. Han kom inte ihåg vilken profil det var på rodret men skulle kolla i sin dokumentation. Jag tog fram några tänkbara, vanligt använda profiler för roder m.h.a air foils tools och skrev ut dem i skala så att jag kunde lägga dem mot rodret. Bilden nedan.
Jämförelse av profiler, NACA0012 blå, NACA63-012 grön och NACA63-015 röd

NACA 63-015 profilen, fäst i snittet. Rodret är lite fetare bak, annars stämmer det bra. Monteringsfel? 
Jag mätte maxdjup och tjocklek på rodret med 300mm mellanrum och tjockleken går från 13% upp till 15%. Max tjocklek på profilen mätte ja i intervallet 34-38% så det stämmer också rätt bra mot NACA 63-0xx profilen som har sitt max vid 35% av kordalängden.

Rodret sett underifrån.
Så nu funderar jag på hur jag skall göra med förlängningen. Jag har ingen lust att göra om befintlig profil till t.ex. NACA00xx för jag vill inte göra rodret tjockare och om jag slipar ner befintlig profil går jag igenom glasfibern. Jag ser tre alternativ.

  1. Förlängningen i NACA0012 som planerat och en övergång från befintlig i skarven ca 15cm.
  2. Spackla upp förlängningen till NACA63-015 hela förlängningen
  3. Öka bredden ytterligare till 16 eller 18% längst ned på förlängningen.
Min känsla är alternativ 2. Några kloka råd eller förslag emottages gärna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Läst om ditt roderprojekt och reagerade då på Anders Bergmarks åsikt om att hans roder som jag ritat och tillverkat inte funkar. jag har gjort tre roder som är identiska. Övre profilen är Naca 0012 som 300 mm ner övergår till Naca 63012. Denna profil fortsätter ända ner. Detta är inget hokus pokus, vanliga kända profiler enligt PYD och Sponberg. Mina roder är dessutom CNC frästa och profilen avviker därför väldigt lite, vi pratar tiondelar. Jag har erbjudit Anders B att lägga på den millimeter i framkant, fräsa om så att det blir 0012 hela vägen men han valde att inte göra det efter att ha lyssnat med hur bla Farr30 uppträder. Sandors Dominant95 har ett likadant roder och han är mycket nöjd. Själv har jag tappat roderkontrollen en gång, körde code0 och full stor i halvvind, en by med vind runt 12 meter och en meter sjö gjorde att jag brotchade. Men visst är det så, båten har blivit känsligare, kräver att man är med på storskotet men båten är helt klart mer lättdriven.
Areamässigt har jag inte gjort några förändringar, bara djupare, vilket då ger kortare kordor. Bredden på rodret vid skrovet är 49mm.
Att du nu konstaterat att ditt originalroder har en 63-profil är ju intressant då jag har använt lika men tunnare profil.
Bosse F

Anders B sa...

Ett djupt roder får större rörelse tvärs när båten kränger. Släpper man inte snabbt på skotet för att häva krängningen kommer rodret att anströmmas från lovart (istället för från lä när man seglar med lite tryck i rodret för att balansera lovgirighet). Anströmning från lovart innebär att man helt tappar möjlighet att styra och båten skär upp. Precis som Bosse skriver så har jag intervjuat en Farr 30 seglare som beskrev att man måste passa storen oerhört noga för att inte tappa kontrollen. Jag tror inte att vi tappade kontrollen på Piano pga av att profilen var för spetsig (Bosse hade valt 0012 profil upptill och 63012 - eller om det var 64012 - profil nedtill) utan just för att båten plötsligt krängde mycket - pga vindbyar och vågor i kombination. Skillnaden i stallegenskaper mellan dom profilerna är inte så stora och jag ville bespara Bosse jobbet att fräsa om. Vi måste passa storen bättre och om vi lyckas med det får vi också möjlighet att utnyttja den åtminstone teoretiska fördel Bosses profilval innebär, dvs nedre halvan av rodret har laminär profil som ger mindre motstånd när man seglar med mindre rodertryck. Mitt förslag när det gäller profilval för din roderförlängningen är att jobba vidare med 0012 förlängningen och göra övergången snygg. Gör förlängningen så tunn som möjligt.

Anders B sa...

En kommentar till. Eftersom du behåller fram och bakkant på rodret så hamnar hela nerbyggnaden bakom hjärtstockens förläng - det innebär mindre balanserat roder, det blir tyngre att styra.