Vintern 2017/2018 gjorde vi en rejäl renovering av Lady Godiva. Först var ett motorbyte planerat sedan blev vi påseglade på ÅF Offshore race och behövde komma på varv för reparation. Teakdäcket som varit med sedan början var dåligt och jag kände till att det trängt in vatten i balsakärnan på fördäck som behövde åtgärdas. Jag beslutade att fixa även det då vi ändå skulle in på varv. Kullaviks båtvarv kunde åta sig jobbet att laga skadan och hjälpa till med däcksrenoveringen. Mango som äger varvet lovade mig att jag kunde få låna en nyckel och då komma in och jobba helger och kvällar, riktigt just.
|
Hela gänget satte igång att få loss teakdäcket ett riktigt kraftjobb. Här tas 1000 skruv bort ur däcket. |
|
Slägga, kofot, kilar och stämjärn är vad som gäller för att få loss gammal teak. |
Båten lyftes upp den 25e oktober och kom in i hallen på eftermiddagen torsdagen den 26e. Då var vi 5 ur besättningen där och började med däcket. Alla hjälpte till och på en vecka hade vi rensat däcket och sittbrunnen, skrapat fästmassa, slipat däcket med planslip och rotex samt tvättat med aceton.
|
Alla beslag och skotskenor fick demonteras innan däcket kunde komma av. |
|
Däcket färdigslipat och distanser för vantinfästningarna på plats. |
Samtliga skruvhål fick försänkas och sedan spacklas med glasfiberspackel, spacklingen fick göras två gånger för att det inte skulle bli sjunkningar som skulle synas igenom den kommande gelcoaten. Sedan slipades allt plant för att till slut bli klart för målning med gelcoat.
|
Nu hade Anton Stoltz kommit igång med reparationen av skadan från kollisionen. |
Vi jobbade på och hittade även blöt och rutten balsakärna i babordsbänken i sittbrunnen som ochså fick lagas på samma sätt som fördäck. Vi kapade upp däcket över det skadade området och rensade och högg ur all fuktig och rutten balsa.
|
Spännande att se hur illa det var, faktiskt mindre yta än befarat. |
På fördäck visar det sig att fukten kommit in i balsan genom ankarboxen som inte blivit riktigt byggd från början. Läckaget hade skett även förut där förstaget går igenom så där fick allt renas bort.
|
Anton på Kullaviks båtvarv pusslade i ny divinycell och satte det i spackel. |
|
Nytt laminat över det skadade området. |
När lagningarna var klara på fördäck och sittbrunn och det slipats plant så var det dax att maskera för sprutninga av topcoat av de ytor som inte skulle ha halkmönster. Vi delade in däcket i mindre fält för att det skulle vara möjligt att dela upp målningen av halkmönster i mindre delar. Det skulle handrollas och för att inte få ett flammigt utseende på stora ytor så var det ett bra och prydligt alternativ.
|
Sittbrunn och stuvluckor målade och klara. |
Rodergenomföringen behövde också en distans för att kompensera för teakdäcket. Mycket tid lades på maskering där varje hörn måste skäras i rätt radier.
Den grå topcoaten rollades på efter att den förtjockats så att det blev en textur i önskad grovlek. Vi gjorde ett antal provbitar och valde den finaste strukturen. Den grövsta skulle man inte kunna sitta på utan att känna det i rumpan. Anton gjorde klart målningsjobbet precis före julledigheten. Som gav oss ännu mer tid att jobba på båten.
|
Däcket klart och stripen på överbyggnaden är bortslipad för att göras om. |
|
Jens och Emma återmonterar vantinfästningarna. |
|
Maskering inför målning av linjen. |
Vi beställde ny double coat 2 komponentsfärg av De ijsel som bröts till rätt kulör. Rullade på 3 lager färg med 24-timmars mellanrum. Sedan var båten klar och varvet behövde lokalen till andra jobb så vi åkte ut på gården. Nu var vi framme i februari.
|
Lagning och däck klart, ny gummilist monterad vantinfästningar på plats. |
Det skedde även en del jobb inne i båten med kölförstärkningar och motorbyte. Det blir 2 kommande inlägg på de jobben.
Många mer bilder från renoveringen i
albumet på teamets facebooksida.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar