Detta är tredje artikeln om renoveringen av Lady Godiva som skedde vintern 2017/2018. De föregående beskrev
däcksrenoveringen och
kölförstärkningen. Nu har turen kommit till motorbytet. När vi gjorde jobben så överlappade de ju varandra så vi började ju med däcket och gick sedan över till att plocka ur motorn och förstärka botten. Så att så mycket som möjligt av laminering var klart innan vi tog ut båten från inomhuslokalen på Kullaviks båtvarv.
I början av december satte vi igång att riva ur den gamla Yanmar som suttit i sedan båten var ny 1981. Sjövattenkyld men har gått bra alla år men börja nog närma sig åldersdöden. Dessutom satt den så inbyggd att det var svårt att göra något underhållsarbete på den och helt omöjligt att få ut den.
|
Här har Jens och jag satt igång med demonteringen av inredningen runt motorn. |
|
Några timmars jobb och vi ser hur det är byggt. |
|
Motorn frilagd. Notera vattenslangar och elkablar i kölsvinet. |
Bränsletanken är monterad över motorn och vattentanken på styrbordssidan om motorn. Allt demonteras. Motorn lyfts ur och motorbädden kapas bort helt. Delen av akterskottet runt motorn var i dåligt skick och skall ersättas.
|
Allt som skall bort är borta. |
|
Ett lagarbete att få ut motorn ur båten och ner på golvet. |
Vatten ledningar till toalett och kablage till batterier var dragna i kölsvinet. Dessa skulle flyttas till styrbord och babord sida istället. Nu började ett stort slipjobb för att få bort all topcoat samt slipa rent där den nya motorbädden skall placeras.
|
Många mått för att få saker på rätt plats. |
Vi mäte upp centrumlinjen och markerade den motorns placering gjordes så nära den tänkta nedgångstrappan som möjligt. Den runda ringen är centrum av s-drevets hål.
|
Bara hål kvar efter den gamla axelbocken och axelgenomföringen. |
3 hål i botten. Inget funskjobb utan allt gammalt skulle bort. Axel stödbocken opererades ut. Genomföringen lika så och det gamla vattenitaget togs också bort och laminerades igen.
|
Snart är hålen ett minne blott. |
Vi hade ställt båten i våg både i sida och längsledes för att få till motorbädden och alla mått så nogrannt som möjligt. När vi senare på våren på utsidan satt ihop akterskottet laminerat det till skrovet och monterat vattentank och s-drev så lyftes den nya motorn på plats. Vi spenderade några dagar på att fra om all el till motor och förbrukarbatterier. Dessutom gjorde vi om dragningen på all el som gick till pentry och akterut.
|
Så rent och fint när allt är nytt eller renoverat. |
Vattentanken fick plats utan modifiering. Denna gången byggs en kåpa runt motorn som kan lyftas bort och ge åtkomst runt hela motorn. Avgasslangen var nu 45mm i diameter istället för 50 som det var förut. Det löstes genom att jag fick pressat en slanganslutning i aluminium till 45 i ena ändan och i andra var det 50. Jag satte denna med en kort bit av den gamla slangen vid skrovgenomföringen.
|
s-drevet går ut där backslaget satt förr. |
Propellern hamnar nu ca 2m längre förut än förut när vi hade axel med förhoppning att den skall störa strömningen mindre över rodret och förhoppningsvis gör s-drevet mindre motstånd när det sitter ganska nära kölen jämfört med axeln. Hela installationen blir iallafall bättre med mindre vibrationer från motor och drivlina.
|
En ny instrumentpanel fick förståss tillverkas.
|
|
Resultatet vid sjösättningen den 17e maj. |
Jag hade lite spillbitar med kolfiber hemma. Pusslade ihop dom till att täcka formen för instrumentpanelen, bara som ett test. Blev inte 100% utan vacuumpump men tillräckligt bra så det monterades i båten. Första provstarten gick bra och i år har vi kört ca 65 timmar med motorn så nu får vi väl säga att den är inkörd.
Videon nedan visar första starten. Vad vi upptäckte senare var att någon vänt impellerpumpen så den sög från motorn istället för s-drevet. En skojare? Vi hittade det snabbt och 30 minuter senare flödade kylvattnet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar