fredag 3 december 2021

Bornholm runt 2021

I planeringen för 2021 ingick DH-SM på Gotland runt så vi ville hitta en rolig havskappsegling för besättningen att delta på. Vi kunde ju inte delta på GOR då det krockade med Gotland runt och vad finns då att välja på på ostkusten? Seglingar som Ölandnd runt från Borgholm finns inte längre kvar och tidsmässigt skulle det passa med semestersegling på ostkusten. Då kom vi på Bornholm runt som Simrishamns SS arrangerar ihop med Hanöregattan i slutet av juli. Perfekt och då kunde vi också delta på Hanöregattan som planerades ihop med ORCi-SM. Så något som såg ut som en riktigt bra seglarvecka. Nåja 2021 blev inte riktigt allt som planerat men Bornholm runt blev av och här en sammanfattning av vårat race runt den danska ön. På seglarveckan var vi följande besättning ombord från fören. Johan Karlsson, Joachim Keim, Krister Ahlqvist, Carina Arvidsson, Jens Svanvik, Maja Hansson-Mild och Anders Dahlsjö. Inte den ordinarie besättningen till fullo då alla inte kunde under semesterveckorna.

Vi seglade ju Hanöregattan dagarna före och hade layday torsdagen före starten på fredags eftermiddagen. Efter stabilt väder i flera veckor förväntades nu en front med kraftiga vindar som kom in på torsdagen och skulle hålla i under fredagen. Detta gjorde att många båtar drog sig ur redan dagarna före start.

Hanöregattan 2021, Bjarne Jönsson
Hanöregattan dagarna före Bornholm runt Foto: Bjarne Jönsson

Hanöregattan 2021, Foto: Bjarne Jönsson

Starten har gått på Bornholm runt.

Starten var planerad till kl 13 men vindbyar en bra bit över 15m/s och kraftiga regnskurar gjorde att den skjöts upp ett antal gånger och till sist blev starten 17:00. Vi övervakade väderprognoser och sjöförhållanden och inom teamet hade vi beslutat att inte starta kl 13:00 om det blev av då vi skulle fått en riktigt tuff kryss efter att ha kommit runt syd udden av Bornholm.

Banan medurs runt Bornholm med rundning av nordmärket för att undvika TSS.

Banan är ganska precis 100 nm lång raka vägen och vi såg enligt planen ut att klara det på strax över 12 timmar så vi planerade ingen direkt vila utan vi försökte vila före och sedan köra på hela racet.

På filmen nedan går vi igenom väderprognosen på förmiddagen före start.

Som man ser är det mycket vind som snabbt lägger sig på kvällen, sjön kommer ligga kvar ett bra tag sedan kommer det bli lugnt. Så med en start på kvällen skulle det bli ett race med varierande vindar och en annan utmaning än att bara kämpa i kuling något vi föredrog framför det andra alternativet.

Till start kom till slut bara 4 båtar där den största prestationen gjordes av den långsamaste båten på anmälningslistan en Albin 78 med Mårten Ahlberg som seglade doublehanded och ändå gav sig ut i frisk vind och hög sjö. Jag är säker på att det var värt det.

Resultatlistan där de flesta valde att inte komma, några båtar var på plats men valde att inte gå ut och starta, kloka beslut av skeppare som känner sin båt och besättnings förmåga. Vi som seglade fick en underbar halvvind till och utefter ostsidan av Bornholm som följande filmer visar.

Efter rundning av den nord östra udden av Bornholm blev det både lugnare och sjölä. Mörkret hade lagt sig och vi seglade på med fock. Vid sydudden började dyningen komma tillbaks och vi gjorde ett antal slag utmed den sydvästra kusten. Vi fick göra ett segelbyte från fock till genua2 i mörkret, ett bra byte då det fortsatte att mojna. Vi gick nära piren vid Rönne och fick hålla utkik efter lite specialmärken som låg där. Strax efter Rönne kunde vi sätta spinnaker och morgonen började gry. fter rundnigen av nordmärket vid TSS kunde vi fortsätta bära spinnaker brant en stund innan vi tvingades ta ner och vinden vred imot. Vinden avtog nu och vi kunde se Bongon och Firsten bakom oss. Vi klarade mållinjen utan att slå och vi vissta att det skulle bli tight tidsmässigt mot Bongon som var närmast bakom. Som synes i listan klarade vi hålla undan och segern var vår.

Snabb frukost och vi satte fart mot hemmahamnen Lerkil.

Avslutar med en film från soluppgången som alltid är lika fantastisk ombord.

Kan bara skarpt rekomenderar att bocka av denna kappsegling från att göra listan. https://sailosterlen.se/