fredag 15 mars 2019

Verifierat SRS mätbrev

SRS vårt svenska handikappsystem som är mest populärt på kappseglingarna runt vår kust är ett entalshandikap och tar inte hänsyn till båtars relativa potential i olika vindstyrka och förutsätter en cirkelbana som att vi kappseglar runt en cirkelformad ö.
När flera båtar av samma typ finns så läggs de in i SRS-tabellen men om man har en unik båt eller om man gjort förändringar på sin båt så att den inte stämmer med vad som specificerats i tabellen så får man fylla i en ansökan om mätbrev och får då en unik bedömning av sin båts prestanda.
Detta sätt att bedöma båtar innebär förstås många felkällor då alla olika båtar presterar olika mot varandra vid förändrade förhållanden.

Med Lady Godiva har vi presterat bra under många år och vi bliv med åren allt mer seriösa i vårat tävlande. Så när vi 2016 bestämde oss för att deltaga på ÅF offshore race var det dags att få vägt båten och verifierat alla mått som vi inte hade lyckats få till förut. Detta för att slippa allt eventuellt snack om vi skulle göra bra resultat, vilket var vår målsättning.
10 augusti 2016 vägdes Lady Godiva med Seglarförbundets våg. 
Då jag inte lyckats delta på någon gemensam vägning då tillfälle givits ordnade jag det själv i Lerkil med bokning av kranbil, hyra av våg samt bokning av mätman Per Lindell. Jag ställde frågan på aktiva forum om det fanns ytterligare intresse men förblev ensam. Först mätte vi flytläge för att vid senare tillfälle mäta djupgåendet. Sedan lyfte vi båten och vägde enligt tabellen nedan.


En dag före vägning går åt att få båten i mättrim där det besvärligaste var att slanga ur all diesel ur tanken. Viss utrustning som det inte är krav på att ha ombord valde vi att ha med i vikten då vi ändå alltid har med den ändå. Det är i tabellen förtöjningsmaterial, ankare och bomkapell.

Helgen efter vägningen seglade vi Göteborg Open sea race och tappade rodret. Vilket var ett äventyr i sig. Läs om den erfarenheten här.

Så till 2017 blev det ett nytt roder, dessutom passade vi på att spackla upp kölprofilen för att ha extra bett till ÅF offshore race. Vår segling runt Gotland blev riktigt lyckad och vi blev 2a i klassen. Läs om seglingen här. Under hösten 2016 var Pelle Lindell och mätte båten och riggen på våren 2017 mätte han in de segel vi hade och vi fick då ett SRSv-mätbrev (verifierat).
På ÅF Offshore race blev vi påseglade och vi fick en skada i skrovet på babords sida som krävde reparation. Kullaviks båtvarv anlitades för lagningen och vi passade på att ge båten en renovering. Jag har skrivit om alla moment av renoveringen (däck, köl fix, motorbyte).

2018 när mätbrevet förnyades så blev vi av med v(verifieringen) eftersom jag inte uppgivit någon förändring av vikten. Många förändringar är ju gjorda som påverkat vikten men jag har hela tiden haft koll på vad som gått bort och vad som tillkommit och de beräkningarna som ses nedan visar att vi 2018 var ca 50kg tyngre än då båten vägdes 2016. 



Jag kommer ta möjligheten att väga Lady Godiva igen när tillfälle ges. Men att lägga ett par dagar och 5-8 tusen kronor på att fixa vägning själv för att konstatera att vikten är strax över den senaste vägningen känns inte så lockande. Nu ser vi fram emot en härlig seglings säsong 2019 och ni som möter oss kan vara lugna med att vi har bra koll på våran båt och våran utrustning både mått och vikt och hur det skall trimmas och seglas. Lycka till.

Målgång på Hermanö runt 2018.


/Anders Dahlsjö

Inga kommentarer: