I samarbete med Västkustens Seglarförbund.
- Watski Skagerrack 2star 1a i klassen och 5a total
- Bohusracet 4a i klassen och 10a totalt
- Göteborg Offshore race 1a, här seglade jag med Jimmy Hellberg
Ideen fick vi under Volvo Ocean Race när vi seglade på E3, det är ju i praktiken en typ av shorthandedsegling då man stor tid är 3-4man på däck. Vi valde att segla de lite längre seglingarna då vi ville ha en lite större utmaning. Men nu finns ju flera tävlingar med möjlighet till doublehanded klass och det är ju aldrig något som hindrar att man kör på 2 i en vanlig tävling heller!
Jag skall ta upp lite av det vi lärde oss och de synpunkter jag har på förberedelser och hur man seglar tävlingen för att uppnå det man vill som besättning.
- Beroende på val av tävling sälls olika krav på säkerhetsnivå.
- Generellt inte strängare krav än med hel besättning
- Navigering från däck bör vara möjlig
- Doublehanded inte lika materialberoende på segelsidan som med besättning
De längre tävlingarna på öppet hav där "ISAF Offshore Special Regulation Category 3" måste uppfyllas är följande: Watski Two Star (Baltic, Skagerrack och Kattegatt) och Gotland runt.
OSR Cat3 innebär bla krav på livflotte och hårdare krav på utrustning, besättningen måste också ha genomgått säkerhetsutbildning och 2011 krävs AIS sändare ombord.
Det är antagligen dessa krav som de flesta tycker är besvärliga, livflotten måste packas om var tredje år och säkerhetsutbildningen göras om var 5e år. AIS som krävs från 2011 kommer in i fler och fler båtar och kanske inte känns lika betungande. Alternativet är att hyra utrustningen, vilket kan vara det mest ekonomisk om man bara skall köra några sässonger.
Längre seglingar med lägre säkerhetskrav är Bohusracet och Watski Skagerrack Kustseglats som är bra alternativ om man vill slippa allt stök med extra säkerhetsutrustning. 2011 har även många av de klassiska seglingarna öppnat för shorthandedklass. En sökning på svensksegling.se med sökordet shorthanded ger följande träffar:
Lidingö runt
Stora Oset Race
Watski2star Baltic OSR Cat3
Orust Runt
Westervik Shorthand
Brännströms Minne 2011
Bohusracet (Shorthanded)
Norrlandsmaran
WBS Shorthanded
Gotland Runt OSR Cat3
Visbyseglingen
Nidingen Runt
Tillfartssegling Tjörn Runt
Tjörn Runt
Poly-Skagen race
Uddevallaregattan
Höstseglingen
Gilleleje 2-manna
Byxelkroken 2011
Så nu finns alltså chansen att mäta sig mot andra doublehandedbåtar och få en egen resultatlista på dessa seglingar, påpekas bör att det alltid har gått att segla på två i besättningen.
Förberedelse av båten-
När man har beslutat att köra doublehanded är det några punkter man bör fundera över och se till att de funger som de skall ombord. Jag såg bla till följande:
•Autopilot, är ibland en 3e besättningsman som kan ta styrningen vid segelbyten, eller om en vilar och vakten vill trimma om seglen. Jag använder mig av en enkel Autohelm och det fungerar när man är två.
•Sjökortsplotter, skärm eller handållen så man inte behöver lämna rodret.
•Instrumentering, kan rorsman få relevant information när man sitter och styr, alltefter att man blir mer avancerad i sin segling kommer man vilja ha mer information. Som en start räcker det bra med kurs över grund, bäring och distans till waypoint samt båtfart.
•Möjligt att sköta storskot och travare från roderplats
•Bekväm sovplats under däck
•Lågenergilampor (LED) i lanternor och bruksbelysning ombord.
•Bra batterier med tillräcklig kapacitet, en PC drar mest ombord.
•En batteritankmätare är ett bra hjälpmedel för att ha koll på batteriernas status. Jag installerade en av fabrikatet TBS light som jag var mycket nöjd med. Den visar kvarvarande laddning i batteribanken som en vanlig tankmätare men visar även information som spänning, nuvarande förbrukning och total förbrukning.
•Fungerar båten på havet? Kan man använda toaletten, värma mat på spisen o.d? Inte så roligt att upptäcka när man väl behöver det.
•Däcksbelysning på fördäck kan vara bra. Jag har det inte men det finns tillfällen då det är till fördel vid stökiga segelbyten i mörker då en man styr och en är på fördäck, motorlanternan kan fungera som belysning.
•Egna önskemål eller speciellt för din båt. Här finns det nog hundratals önskemål som är olika för varje båt och seglare.
Val av segelgarderob-
Även det är väldigt individuellt och valet beror på ambitionsnivå och förutsättningar
Jag och Martin, två Volvo Ocean Race seglare, gör nog ett helt annat val än t.ex äldre par på 65+år. Vi strävar efter att segla så fort som möjligt vid varje tillfälle och helst vara första båt imål. De kanske är med för naturupplevelsen, äventyret, upplevelsen och gemenskapen efter målgång. Några punkter man kan gå efter när man gör sit val:
• Segelgarderobs-valet kräver att man funderar på hur man vill ”sätta upp båten”
•Det behöver inte vara samma som normalt och man kan söka ett shorthand SRS mätbrev med annan segelkonfiguration.
•Några alternativ: bara fock (rulle), fock och CODE 0 (rulle), gennaker istället för spinnaker, spinnakerstrumpa (s.k snuffer)
Bilden visar vad som populärt kallas CODE0, men heter ofta olika hos olika segelmakare.
Detta var vårat val. En snuffer eller socka till hårdvindsspinnakern som dras ner över seglet vid manövrar, sättning eller nedtagning.
•Bara du kan avgöra, ger en möjlighet till enklare segelhantering om man önskar och kompenseras med lägre SRS tal.
–Läs seglingsföreskrifter, torrsegla banan
–Kläder och utrustning för nattsegling
•Förbered mat och annat att stoppa i sig
•Titta på hur vädret utvecklar sig
•Kör en väderrutt någon gång/dygn för att få en uppfattning
•Så lite som möjligt
•Allt på rätt plats, varmvatten i termos, båt förberedd, etc.
•Få sista prognosen väder och ström, har planen ändrats?
•Kom ut på vattnet i lagom tid, träning skall vara klart före tävlingsdagen!
Att äta riktigt är viktigt. Jag tycker varm lagad mat är godast och bäst. Ät som när man tränar mycket, 2 lagade mål och kanske grötfrukost. Förlaga mat som bara värms på spis eller i ugn. Undvik att koka pasta eller ris under seglingen. Det tar för mycket tid.
Att använda frystorkat är ingen vits då man inte har någon watermaker och då inte spar någon vikt. Det tar också minst lika lång tid att laga som att värma färdig mat.
Undvik för mycket godis och kaffe, men mindre mängder kan vara en moralhöjare och ger snabb energi. Frukt, nötter är bättre som tilltugg och extraenergi.
•Tror man att man skall ligga på samma bog i 3h ta 1,5h var. Blir det segelbyte efter 1h byt vakt efter bytet, var flexibla och solidariska. En del behöver mer vila, kanske varit en tuff vecka?
•Glöm inte äta. Håll ett schema och ät ofta, turas om att fixa. Ta initiativet
•Vem är ansvarig för strategin? Fundera på om vädret utvecklas annorlunda diskutera scenarior och vägval.
•Var överens om ni skall köra hårt eller mera ”safe”
•Försök vara överens om beslut
•Ha kul, kör man hårt med segelbyten och trim blir man sliten men efter målgång har man garanterat många goda upplevelser i bagaget.
•Beräknar optimala=snabbaste rutten från A till B
•Indata är digital väderprognos som täcker hela seglatsen (GRIB-fil) och båtens polardiagram
•Resultatet blir så bra som indata stämmer med verkligheten
Hej Anders, hur gick det med genuareachern? Är du nöjd med den? Hur långt upp i vindregistret kan du bära den (båtmässigt/dukmässigt).
SvaraRaderaHälsningar Johan Swe9901
Jodå, genuareachern är användbar. Du ser den som det gula området på segelvalstabellen, täcker ett ganska stort område. Det är dock bara verifierat vid några förhållanden. 2010 var det bara rätt vind halva vägen mellan Arendal och Marstrand på WS2S, Sen sat den uppe en stund mellan Strömstad och rundning av Tristeinen på Bohusracet. Nackdelen är att det är lite svårare att byta än en rullad Code0, då den hänger på förstaget, men den räknas ju som genua så kostar inget i SRS. 2011 skall jag prova med ett högt cunningham i Genuareachern för att kunna få ner skothornet när jag vill twista seglet och förhoppningsvis kan jag skota in det jämnare i lättvind för att kunna ta bättre höjd. Hoppas på under 70 grader TWA.
SvaraRadera