"Never win a tune up race!" brukar man ju skrockfullt säga. Nu vann vi tillfartsseglingen från Sunneskären på fredagen. Vi var till och med första båt imål efter en fight med Aero i Hakefjorden.
Resultatlistan
|
|
|
|
|
|
|
|
Min
|
|
Sek
|
Lys
|
|
Sek
|
Min
|
1
Anders Dahlsjö Lady Godiva
D105
|
15
|
20
|
32
|
|
320
|
|
19232
|
1,242
|
|
23886,14
|
398,10
|
2
Cleas Elfström Run
M35
|
15
|
49
|
30
|
|
349
|
|
20970
|
1,202
|
|
25205,94
|
420,10
|
3
Johan Wetterlund Kaida
D34
|
16
|
21
|
57
|
|
381
|
|
22917
|
1,131
|
|
25919,13
|
431,99
|
4
Roger Ahlqvist Aero
M36
|
15
|
22
|
44
|
|
322
|
|
19364
|
1,339
|
|
25928,40
|
432,14
|
5
Eddie Blom
Rödluvan M95
|
16
|
43
|
56
|
|
403
|
|
24236
|
1,081
|
|
26199,12
|
436,65
|
6
Pelle Hultman Swede
Lady S38
|
16
|
15
|
55
|
|
375
|
|
22555
|
1,21
|
|
27291,55
|
454,86
|
7
Anders Bylock
Oxygen X43
|
15
|
43
|
0
|
|
343
|
|
20580
|
1,333
|
|
27433,14
|
457,22
|
8
Pår Krook
Amarone A370
|
15
|
52
|
34
|
|
352
|
|
21154
|
1,297
|
|
27436,74
|
457,28
|
9
Dan Nilsson
Xantippa X102
|
16
|
26
|
36
|
|
386
|
|
23196
|
1,186
|
|
27510,46
|
458,51
|
10
Johan Holmqvist Black
Pearl D34
|
16
|
36
|
45
|
|
396
|
|
23805
|
1,165
|
|
27732,83
|
462,21
|
11
Pontus Göransson
Pipistrello P650
|
17
|
4
|
47
|
|
424
|
|
25487
|
1,091
|
|
27806,32
|
463,44
|
12
Calle Christensson Nefi
NF
|
17
|
3
|
47
|
|
423
|
|
25427
|
1,103
|
|
28045,98
|
467,43
|
13
Albert Linder
Almali
M32
|
16
|
30
|
50
|
|
390
|
|
23450
|
1,218
|
|
28562,10
|
476,04
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tillfartssegling på fredagen, vi har just satt spinnaker och har RC44or i bakgrunden. |
Vinden såg enligt de prognoser jag tittade på ut att bli lätt men skulle öka något fram på dagen. Så våra förhoppningar var inte så höga då vi ju brukar prestera i lite mer vind. Nu började det lätt men ändå 7knop som ganska snart började öka. Vi hängde med bra i Stigfjorden mycket tack vare bra slag en ny lättvindsgenua och att vi höll oss på norra kanten av fjorden.
Väl ute på havet utanför Björholmarna kunde vi´sträcka ut lite på slagen och segla vårat egna spår. Vi insåg tidigt att det lönade sig varje gång man slog ut mot öarna utanför Härön och vi höll oss på den västra halvan av sundet. Även senare verkade det vara bättre att ligga västerut med mer tryck och bättre höjd, vet inte säkert om det var tryck eller någon sydgående ström som gjorde det.
Till rundningen av dynan hade vi seglat in de x99or som hade dragit lite på oss i slutet av Stigfjorden och vi hade Maxx framför oss som var den som låg först. Vi hade tillsammans en bra resa mot rundningen vid Skallens fyr vid Marstrand. En gipp där med en First35 som så när fick överlapp på oss men i gippen tappade spinnakern. Nu mojnade det mycket på vägen in mot Åstol och Dyrön och vi tappade lite på båtarna omkring oss.
Efter Dyrön började små kårar med tryck komma och vi gippade oss fram utmed Tjörnlandet för att försöka ligga i dessa kårar som kom. Vinden följde landet och det var plattläns hela Hakefjorden. Vid Höviks holme strulade vinden och istället för att gippa ut mellan Höviks holme och Vinterholmen för att gå öster om La Brattö som jag funderade på, så fortsatte vi mellan LaBrattö och Tjörn som de flesta. X99an Exilia som låg strax efter oss gick utanför och under Tjörnbron hade de passerat oss. Även Jesus for Life gick den vägen och jag tror vi tappade dem på det. Efter Tjörnbron gippade vi till styrbord och gick till Stenungsön för en sista gipp in i mål. Vi gick på det om X99an Maxx som fastnade i trafiken. En tredjeplats i grupp 5 och en 10de plats totalt, är vi nöjda med.
Resultat
här och en rapport från Ninja som seglade i vår grupp
här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar