torsdag 25 augusti 2016

Tjörn runt 2016 med Lady Godiva Sail Racing Team

Tjörn Runt 2016 Foto:Elisabeth Stensby

Starten för Tjörn runt var för oss målet på en veckas meckande för att få Lady Godiva i sjön med ett nytt roder. Lördag morgon en vecka tidigare blev vi inbogserade av Sjöräddningssällskapets räddningskryssare Märta Colin utan roder. Anders Bergmark erbjöd oss sitt gamla roder till hans Hanson 31a Piano och det kändes som den ända realistiska lösningen om vi skulle hinna till Tjörn Runt. Allt gick som på räls. Vi fick båten lyft på Öckerö, rodret hämtat, delar tillverkade och rodret anpassat så att allt var klart på fredag morgon. Vi fick en fin segling från Öckerö till Stenungsund och det var nog inte bara jag som njöt att segla Lady Godiva igen.
Tillbaks i sjön igen på fredag med roder.

Skönt att vara tillbaks på havet.
Så när prognoserna för Tjörn runt såg marginella ut under fredagskvällen så kändes det som att det  ändå var skönt att vara där, även om vi kanske inte skulle få våra förhållanden. Samtidigt som jag var intresserad av att se hur Lady Godiva seglar med sitt större segelställ. Vi har de senaste åren ökat segelarean med större genua, spinnaker och i år ett större storsegel. Vi seglade startgrupp 4, en grupp upp från tidigare som kommer sig av det högre SRS talet. På morgonen gick vi ut tidigt och körde ett varv runt Källön för att få en uppfattning om strömmen och var vinden låg. När vi rekade var det väldigt lite ström men det rann utåt, söderöver och jag kände att Källöbron kunde vara ett bra alternativ.
Att starta nära lovart var hela tiden ända alternativet då det var därifrån man kunde sträcka mot Källö. Vid Stenungsön var det helt lä så vi startade motorn och körde neråt någon minut innan vi stängde av igen 6 min före vår start. Fortfarande med fart från motorn svängde vi in i gula zonen och vi närmade oss Zlatan med Wikander och många av mina seglarvänner, jag ville ju inte förstöra deras start så ställde upp för att bromsa lite extra, när jag fått helt stopp förstår jag att de missat sin start och vi har bara 3 min till start. Full fart igen men nu är det väldigt dött och vi har Qixy, Jonas Dyberg i en X37 framför oss som får en bättre start närmare linjen än oss. Strax efter start får vi lite tryck, 4 knops vind från SE som vi som startat mot Stenungsön får först. Vi och Qixi är de båtar som vi ser som jobbar på höjden. Många slackar lite för att gå mot Tjörnbron. Jesper Bank som seglar HR44 har slagit och går strax bakom oss, de startade 5 min före så det tog inte lång tid att segla in den gruppen. Qixi har samma plan som oss och slår först för att gå under Källöbron, vi gör vad vi kan för att inte hamna i samma fas utan få ett fritt spår. När vi nu passerar bropelaren igen ser vi att strömmen har ökat och är nu några tiondelar av en knop i rätt riktning. Redan nu vet vi att vi gjort rätt beslut och vårat vägval var var det fanns mest att vinna på hela seglingen.

Vårat spår från starten ut genom Källösund
När vi är förbi Källön ser vi hur mycket vi tjänat på båtarna som gått under Tjörnbron och då blir man extra peppad när man vet att man är bra med från start. Många bakom följer dock vårat exempel och seglar ut i Källösund bl.a. totalvinnaren Thomas Dahl i Melges 24 även om vi inte har koll på dom. Vi jagar främst Qixi som ligger framför oss i samma fina spår med medström och tryck, delvis skapad av strömmen. Det är temat hela Hakefjorden att hålla ut från land där det är ström och mer tryck, många båtar fastnar in mot Tjörnlandet och kan inte ta höjd och komma ut. Det är surt att ta ett slag för att komma ut. Då ger man bort väldigt mycket.
Mycket tvist här, vi passerar Snöholmarna ost L Brattö Foto: Elisabeth Stensby

Från So och Galten är det spinnaker och långsamt mer tryck.
Långsamt öppnar det och när vi har 100TWA bär vi spinnaker med bättre fart än genuan. Den kommer först upp några minuter men så vrider det emot och vi måste sätta genua igen. Men ca 5 min senare kan vi sätta den igen för gått. Det är har vi kommer om Qixi som har hamnat lite lägre och får stopp när de byter till spinnaker. Det är som att de fastnar i ett vindhål och vi glider iväg, nu är vi först i gruppen och har Vencom och Essex Girl precis framför oss. Minst sagt inspirerande.

Vi passerar Dyrön, fotat av Tobias Nicander
Vid Dyrön kommer IMX40an Gertrud ikapp oss men de bryr sig inte om att försöka gå om oss i lovart och kommer aldrig om. På väg mot Hätteberget går vi en överbåge för jag är orolig att behöva pressa höjd med vårt mindre roder och stömmen skall vara 1 knop mot norr vid Hätteberget. Vi diskuterade ombord om vi skulle gå syd om Åstol men trodde inte det skulle vara någon vinst utan en omväg. Jag hörde senare att Krister Ahlqvist gått där och tjänat så det var definitivt ett alternativ.

Till Hätteberget går vi en överbåge för att kunna falla på slutet.
Lena Having med sin Farr30 och all women team kommer med bra ladd i grejerna och seglar om oss. De klarar inte höjden och tvingas ta ner spinnakern och vid rundningen är vi precis bakom igen. Gertrud gör en dålig bog och har tappat på oss. Gipp runt kasunen och vidare mot Dynan där vi byter till genua, den tar oss inte riktigt ner på kurs och vi sätter den lite mindre spinnakern så att vi kan bära, även här med tanke på vårat mindre roder. Vi går fint men nu ser vi Thomas Dahl med besättning i sin Melges 24 komma ångandes i lovart. Inte mycket att göra bara att hoppas att vi kan segla in dom igen när det blir lite brantare vinklar. Nu har även Jesper Bank fått fart på HR44an och de kommer med en gigantisk rosa gennaker och går om oss i lä. Även de båda Finnflyer36 orna ligger och jagar oss och tar sakta in vårat försprång. Innan Vannholmarna ligger Svartskär och vi fick välja lovart eller lä med Zlatan attakerande bakifrån valde vi att ta ner spinnakern och gå i lovart. Zlatan försökte bära sin spinnaker med resultatet att de tappade några båtlängder till oss innan de bytte till fock.

Zlatan jagar oss men kommer aldrig om. Foto: Joachim Keim
Zlatan kommer inte om med spinnaker. Foto: Elisabeth Stensby
Efter Vannholmen var det bidevind upp i Stigfjorden eller Hästeskärsfjorden som den heter i början. Nu kom den andra Finnflyer 36an som lyckat ta sig om Zlatan och gick högre och bättre än oss och kom även om oss. Vid kälkerön kunde vi falla och fick lite mer vind igen och kunde hålla jämn fart med de bägge Finnflyer båtarna. Nu var målet nära, regnet började komma med lite starkare vindbyar. Vi var beredda att sätta spinnakern om det skulle bli aktuellt men det vred kraftigt i regnbyarna så det blev aldrig aktuellt. Nu såg jag Melges 24an igen. Väldigt nära och nästan i lite trassel med några internfightande X99or. Kunde vi komma ikapp? Vi blev 20s efter imål och med 1/1000 högre SRS tal så förlorade vi med 50s, surt.

Detta var vårt näst bästa resultat på Tjörn runt genom tiderna med Lady Godiva. 2004 vann vi när det var ett blåsigt år och så har vi klassegrar från 2009 och 2013 då vi varit topp 10 på totalen. Det som var roligt i år var att det inte var blåsigt vilket brukar vara våra förhållanden utan det var bra taktik i starten och ett i övrigt felfritt race som tog oss så nära. Tack till besättningen som som vanligt gör ett superjobb och hänger med på alla knasiga upptåg. Vi var i år 9 ombord, 1 mer än vad vi brukar vara. Vi kanske skulle varit 10? Tack Mikael Wassmur, Joachim Keim, Emma Sundén, Kasper Ljunqvist, Henrik Persson, Martin Alexandersson, Carina Arvidsson och Jens Svanvik.

Resultatlistan finns här.

Fler rapporter från racet, Blur och Peter Amundin


3 kommentarer:

  1. Grattis!
    Bra seglat och väl skrivet.

    /Peter Amundin (Tillfälligt med NF igen.)

    SvaraRadera
  2. Behöver du 0,1 ton till på kanten så kan du ju höra av dig, troligtvis obrukbar i övriga sammanhang ombord...

    Kul läsning för övrigt!

    /Tobias, fotograf

    SvaraRadera
  3. Grattis! Som du skriver var start och Källösund där det fanns mest att vinna på hela seglingen. På Kwanza startade vi för långt ned på linjen och satt sedan på läktaren när ni drog iväg. Snyggt!

    SvaraRadera