söndag 3 maj 2020

Ytterligare Garmin instrument ihop med Nexus NX2

Till årets säsong var det dags att utöka med en bättre autopilot samtidigt som vi var något multi control instrument kort. Vi lånade vindgivare och multi control av Jens Svanvik förra säsongen då vindgivaren inte överlevde avmastningen på Marstrand big boat race.
Jag skissade ihop systemet och skickade en förfrågan till Garmin support om jag hade tänkt rätt. Så här ser det ut.
Det är NMEA2000 nätverket med allt som är kopplat på det som är nytt det övriga är kvar som det var. Garmin GND 10 är den enhet som omvandlar data från nexus nätverket till NMEA2000 och tvärt om, den kommer med när man går över till Garmins vindgivare. Jag ersätter två Nexus Multi control med Garmin GMI20 och en GNX20 där den senare är den billigare av de två.
PC kopplas nu ihop med GND10 istället för mot Nexus server.
Sedan var det till att fundera på var alla prylar skulle sitta i båten. Autopiloten sitter ju på roderaxeln och ECU måste sitta inom 40cm av den. GHP12 som är kompassen behöver placeras nära båtens rörelsecentrum och med avstånd ifrån magnetisk störning. Nexus HPC kompass hade jag på huvudskottet vid masten men valde nu en placering längre akterut på skottet för om navigationsbordet, det är närmare rörelsecentrum, ca 1m från båtens centrumlinje och enklare kabeldragning.
Alla instrument kopplas in mot NMEA2000 backbone och är den röda linjen i schemat. Det skall kopplas just så och ha end terminaler i varje ända. Jag fick kolla upp detta då jag fick tips via facebook att jag hade kopplat fel på ett ställe. Här är en informativ YouTube film om NMEA nätverk:


Garmin har också en instruktion på hur det skall göras.
I  en båt skall ju det mesta döljas bakom paneler och i Lady Godiva är utrymmet begränsat så det blev lite pusslande för att få ihop det.

Inte lika överskådligt i verkligheten, till vänster syns en end terminal nedåt på den gråa y-förgreningen.

Fler anslutningar mot NMEA backbone, strömförsörjning av NMEA nätverket och GND 10 sitter under navigationsbordet. Där är den andra end terminalen av NMEA backbone. Där även Garmin GHP12 CCU, som är den 9 axliga kurskompassen, kopplats in mot NMEA nätverket.


















Autopiloten som är Jefas mekaniska drivenhet placerades i en vinkel mot centrumlinjen och jag gjorde en mall i masonit med roderarmen i sina ändlägen och drivenheten i mittläget. Det visade sig att de mått som anges i Garmins och Jefas instruktioner på drivenhetens längd var olika och ingen av dem stämde. En angav 800 mm och den andra 820 mm. Verkligheten låg vid 847 mm enligt Jefa. När jag fick det beskedet hade jag redan limmat in fästet som jag satte runt 830 mm. Resten kunde jag justera med justerskruven på drivenheten men ner till 800 mm hade inte gått så det gäller att vara uppmärksam.



Roderarmen behöver ändstopp för att rädda drivenheten från att oavsiktligt gå i ändlägena. Jag limmade upp klossar i plywood som får agera stopp.









Garmin ECU reactor 40 är placerad på aktre skottet för om drivenheten. Genomföringen genom skottet är uppe i övre hörnet.


När jag nu skulle in och koppla el så var det lockande att samtidigt fixa elpanelen som varit på arbetslistan i många år och jag hade till och med en fin panel liggandes som jag köpt av Tobias Nicanders 2018 när han fick den över vid bygget av Meadiva så när jag nu fick extra tid p.g.a korttidspermiteringar på Volvo så satte jag igång.

Så här såg det ut bakom instrumentpanelen. Det var nog fint när det var gjort 1981 men genom åren har delar bytts ut fler brytare har adderats, trasiga komponenter bytts ut mot annat, lödningar släppt så det var nu ganska labilt och krävde reparationer varje år. Jag väntade bara på att det skulle skapa problem under ett längre race.
 När kablarna är klippta så finns det ingen återvändo men jobbet var ganska rättfram. Det gällde bara att markera alla kablar så att jag visste hur det skulle kopplas. Mina små dymomärken ville ramla av så det gällde att vara försiktig.

 Panelen gjordes om så att gångjärnen nu satt i nederkant, vilket gör underhållet och kopplandet enklare med bra åtkomst. Jordplinten placerades inne i skåpet istället för på luckan som förut. Lite bättre ordning på sladdarna nu.

Vilket lyft med den nya panelen från BEP med automatsäkringar och ett instrument som sköter batteri och tank övervakningen. Det blev till och med plats över för en fin logotyp.














Vid igångsättning av instrumenten så behöver GND10 programeras med vilken data som skall över föras mellan Nexus och NMEA. De data som GND10 kan överföra är enligt detta schema:

Vi har kvar givarna för logg och lod i nexus servern medan den nya vindgivaren koppas mot nexus network.
Man ändrar dessa inställningar genom att koppla in en PC med Nexus race installerat. När vi gjort det och bockat ur boxarna för logg och lod så fungerade allt som det skulle. 
Kalibrering av kompass och injustering av autopilot fungerade fint och var klart på 30 minuter på vattnet.

Vi provade autopiloten en stund på läns i dyning med spinnaker och även på kryss. Provade att styra påde på kurs och TWA och det verkar väldigt lovande.


Första svängen på vattnet för kompasskalibrering och test av autopiloten.


2 kommentarer:

  1. Hej Anders
    Ser att du har en liknande Garmin/Nexus-konfiguration som den jag har. Hur tycker du att Quatix fungerar som fjärr till autopiloten? Har tidigare haft Garmins dedikerade fjärrkontroll men den var totalt opålitlig, tappade kontakten i tid och otid. Har inte provat den nyare som kan paras ihop med plottern, den kanske är bättre men jag tycker klockvarianten verkar smidigast om den fungerar i verkligheten.
    Mvh Anders (RM1350 Embla)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders, jag tycker Quatix fungerar bra som fjärrkontroll. Jag har bara använt den för kursjusteringar och stänga av och på autopiloten. Har inte kört slag med den ännu och har inte fått en inställning som jag är nöjd med för slagen. Jag kopplar upp mig via GHC12 då jag inte har någon plotter med anslutningsmöjlighet och tycker räckvidden är något begränsande. Når knappt för om masten.

      Radera