måndag 1 juni 2015

Ett blåsigt MBBR 2015, igen!

Tyvärr var det för mycket vind och vågor på söndagen för att banläggarna skulle kunna utföra sin uppgift på ett säkert sätt. Så lördagens två seglingar blev allt. 2012 blev vi 2a när det var blåsigt i år blev vi 3a och som vanligt mycket nöjda med att hanterat båt och segel på ett bra sätt. En nära insident blev det. Som synes på filmen.




Alla resultat här.

torsdag 21 maj 2015

M32 Series från Oslo, livesändningar.

Spännande race idag i Oslo. Wallén racing fick fixa sin nya båt som fick problem med peket inför första starten och missade det första racet. Men sedan kom vi igång. Det var upp och ner för alla lag. Mest för Hydra från Norge med Eivind Melleby som kapsejsade i race 5. Seglingarna sänds live och kan även ses i efterhand på livestream. Här dagens race 5 och 6.

http://livestream.com/m32cup


tisdag 14 april 2015

Vi säljer en F18, Nacra Infusion 2010

Jag seglar F18 med Henrik Persson och han har en Nacra Infusion 2009. Dessutom äger jag en Nacra Infusion 2010 med Martin Krite och Nils Bjerkås. Ingen av oss har riktigt funnit tid att utnyttja den båten därför vill vi sälja den. Vi har haft den i två sässonger och förra året seglade den bara Tjörn runt och då var den utlånad till Henrik Persson och Björn Mårdberg som blev 5a, bästa F18  i flerskovsklassen.

Jag och Henrik satte ihop båten efter vintern vid påsk och gick ut och seglade ett par pass. Dessa bilder tog jag den 5 april 2015.

Båten med har ett svenskt mätbrev SWE-1247 från 2013 och är fullt utrustad med det som kallas racepack vilket innebär lite bättre trimfunktioner för cunningham m.m.

Båten sjösätts med strandvagn som på bilden, vilket är en axel med 2 ballong däck, vilka rullar bra på mjukt underlag. Bak sitter två skumgummistöd i som båten stöder på när man inte rullar den.
 Roder och centerbord har från 2010 en svart synlig kolfiberakterkant.

Seglen 1 stor, 1 fock och en gennaker (blå) är i god kondition och duger bra för tävling.

Spinnakerstrumpan som man drar ner gennakern i har jag förstärkt med dacrontejp då den såg sliten ut efter att ha suttit på under hela förra sässongen.

 Alla skot, fall och trimlinor är i god kondition och har flera sässongers segling kvar.
Fock sitter på självslående skena och all däcksutrustning är orginal Harken av mycket hög kvalite.
Hösten 2013 köpte vi en ny trailer till båten. Den är registrerad, obromsad och får köras i 80km/h. Den säljer vi med båten.

Vi hoppas att vi kan få sålt hela paketet för 102.000 kr.
Är man inte intresserad av trailern så kan vi dra av 12000 kr på priset.

Annons ligger även på blocket, här.

En liten film från seglingen den 5 april här.

Ring Anders Dahlsjö på 0704-875498 eller maila ad@ad-sailsport.se om du har frågor eller är intresserad. Om någon vill ha hjälp att komma igång med seglingen så går det att ordna vid köp.

söndag 22 mars 2015

F18 VM i Kiel, 200 båtar!

Det börjar bli dags att komma igång med träningen nu när jag och Henrik Persson kommit med.


Det skall bli riktigt kul och vi hoppas på lite mer vind 11-18 juli än normalt vid den tidpunkten då vi är lite tunga. Nu kommer ju inte vi hänga i toppen av resultatlistan men det är ju alltid roligt att kunna mäta sig med de duktiga besättningarna. Hemsidan här.

 Om någon är sugen så har jag och Martin Krite en båt till salu, Nacra Infusion 2010, komplett seglingsklar med reggad 80-trailer, pris hade har vi tänkt oss 109,000 kr. Ring mig för mer info. 0765-698009.


/Anders

måndag 2 mars 2015

Plocka från seglingens smörgåsbord.


Vid den här tiden på året är det dags att planera vilka seglingar som man skall satsa på. Jag seglar ju lite olika båtar och klasser så det gäller att få ihop pusslet på smart sätt. Utan att spräcka sig. Ofta glömer jag att det går en del helger till träning och meck när inte vardagskvällar och ledig tid räcker till. Här är årets lista jag plockat ut. Det är redan utan träning en del krockar då T.ex. Godiva Racing team får segla utan mig som Tjörn runt i år om jag skall segla M32 Series, vilket jag självklart planerar för.

Sammanställning över utvalda kappseglingar under sässongen. Olika färg för olika båtar. RÖTT=Lady Godiva, BLÅTT=F18 och SVART=M32

Onsdagsträning maj-september i Lerkil
9-10/5 On the wire, Björlanda
10/5 St Oset Race
14-16/5 HH Skagen Race,
21-24/5 M32, Oslo
23/5 Pater Noster Race (WSC)
30-31/5 MBBR (WSC)
11-14/6 M32, Göteborg
26-27/6 Bohusracet, doublehanded
27/6 VOR Inport race
11-18/7 F18 VM, Kiel
1/8 Hermanö, (WSC)
7-8/8 Göteborg ocean race
8/8 Nidingen runt, doublehanded
13-16/8 M32, Köpenhamn
15/8 Tjörn Runt (WSC)
27-29/8 Archipelago race, F18, Stockholm
3-6/9 M32, Helsingfors
12-13/9 F18 SM, Sandhamn
10-13/9 M32, Stockholm
12/9 Höstknalten, Långedrag
19/9 sista chansen,(WSC)
26-27/9 Öckerö shorthand race

WSC= Ingår i West side cup
Undra vad för något jag missat? 

Sedan så jag att Göteborg Ocean race finns i kalendern, arrangeras GQSS när jag sökte lite info om detta så förstod jag att den var omdöpt till Göteborg openSea race det är nog något för oss på Lady Godiva men det är hög tid att pusha hårt nu om man skall få med några båtar. Om några veckor har nog de flesta med lite ambition spikat planeringen. Jag har inte fått något mail eller dyligt om detta. Utan vet bara att det nämdes på ägarmötet i höstas. Så nu hjälper jag till. Rabatterat pris till 15/3 annars verkade informationen lite skral. Facebooksidan verkar lite mer uppdaterad.



Det blir förhoppningsvis ett bra seglingsår 2015 också!

lördag 21 februari 2015

Lite sommar feeling!

Jag satt och lärde mig hur GoPros editeringsprogram fungerar. Då blev det denna lilla film från Marstrand i sommras. Visst ser det skönt ut? Jag längtar redan!


måndag 9 februari 2015

Snacka segling och shorthanded 26 februari.

Eivind på Elvström sails har engagerat mig i en shorthanded samling. Jag skall berätta om mina tips och erfarenheter av ett antal Bohusrace och Watski 2 star Skagerrack m.m.


Förhoppningsvis blir det bra snack, lite sköna seglingsbilder många frågor och en del garv. Låter det bra? Anmäl till Eivind på info@elvstromsails.se