Det förlängda och optimerade rodret på plats vid sjösättningen. |
Här fortsätter jag beskriva roderrenoveringen. Första avsnittet skrev jag här. Det blev betydligt mer jobb än vad jag hade tänkt mig. Att laminera på en bit roder på slutet på befintligt roder som var tanken. Bakgrunden förstår man efter att läst mitt första inlägg om rodret. Tillslut valde jag mellan tre profiler och den jag valde fick jag tag i via Pelle Lindell som har bra koll på profiler. Den var fylligast och alltså passade bäst över det befintliga rodret.
NACA0012-röd, Gösta Edvarssons-blå, Pelle Lindells-grön |
När jag väl valt profil och bestämt mig för att köra samma profil utmed hela rodrets djup, så var det till att ta fram mallar så att jag kunde se hur det låg till med profilen. På bilden har jag nästan slipat klart, Jag jobbade bara med gelcoaten och slipade inte vidare ner i laminatet, På de flesta bilderna ser man styrbord sida som visade sig vara platt på mitten. Babord sida var rundare än profilen och lite spetsigare första biten. Rodret var lite för runt i bakkant för att få ihop mallarna. Jag bestämde mig för att det helt enkelt fick bli så. Rodret skulle komma att stämma med profilen till ca 60% av kordans längd men sedan få vara lite mer konvex än den önskade profilen.
Nästa moment blev att fästa och laminera fast förlängningen på 40cm. Förlängningen hade jag gjort klar till en NACA0012 profil som skulle spacklas upp till den nu valda profilen. Skarven drog jag upp långt på befintligt roder för att det var dålig form i botten av det gamla rodret. Det ligger ett lager med kolfiber unidirectional i botten av skarven och i mitten av förlängningen. Jag fick det rådet av en proffesionell båtbyggare för att få upp styrkan, det litar jag på. Är det någon del som jag funderar på så är det gamla laminatet strax över skarven.
Tanken är att göra rodret så långt som det går utan att det blir djupare än kölen för att senare om det känns rätt kapa en bit för att hitta rätt storlek och roderkänsla.
Jag har flyttat tryckcentrum från 24-78mm bakom roderaxeln, så trycket i rorkulten borde bli 3ggr så stor, tänker jag rätt? Jag tycker det blev mycket.
Jag passade även på att laga och förstärka bakkanten som jag spacklade upp med glasfiberspackel för några år sedan.
Nästa bild har jag spacklat upp ribbor under mallarna. Det var bara de två undre på förlängningen som jag kunde få ihop så att profilen blir 100% riktig. Övriga pekar lite utåt bakåt för att bakkanten av rodret är lite för konkavt. Jag lade spackel i en rygg på det lade jag gladpack innan jag tryckte ett avtryck med mallen.
Efter att spacklet härdat tog jag bort gladpacken och målade i avtrycken med spritpenna. Lite rensning och slipning av ribborna så att de blev släta och fina och gick att spackla efter. På styrbordssida spacklade jag upp höjden på mitten medans babord sida bara blev spacklad de första 10 centimetrarna av nosen.
På denna bild ser man hur mycket jag lade på på höjden, som mest ca 7mm, mest längst upp, säkert ungefär samma % av kordalängden.
Nästa moment blev att spackla utmed ribborna, Ca 3 spacklingar per sida med lite mellanslipning innan jag var hyfsat nöjd. Sedan tog jag ut rodret i solen och slipade med långklots. Ytterligare en spackling per sida och mer slipning. Nu var det dags för grundmålning.
Jag tänkte sprutmåla all färg och började då med att spruta två lager Gelchield epoxyprimer som jag sedan våtlipade.
Här är det grundmålade rodret efter våtslipning. Det dök upp en del porer som antagligen hade ahft lite damm i håligheter samt några ojämnheter som inte blivit riktigt utfyllda. Ännu en omgång med spackel för att få ett helt jämn och fin yta. En vecka kvar till sjösättning och jag skulle vara bortrest i veckan. Måndag kväll blev målning med Coppercoat epoxy bottenfärg. Om jag nu fixar rodret har jag inte lust att måla och slipa det varje år, läge att prova något nytt, den röda bottenfärgen som ryker av varje sommar
känns heller inget vidare. Sprutar på 5 omgångar med coppercoat innan jag reser bort. Det var ganska svårt att spruta på coppercoat den innehåller i 100g epoxy över 200g kopparpulver så min känsla är att det blir lika bra resultat med fin roller. Efter resan så fick jag iallfall våtslipa en del för att få bort rinningar och apelsinskal. Klart dagen före sjösättning och hinner även med M32 träning fredag-söndag. Vid sjösättningen fick jag den tiden truckföraren med medhjälpare tog en fika att montera. Med Hjälp av Mikael och Jens fick jag rodret på plats och efter att ha dragit sandpappret mellan roder och skrov ett antal gånger var vi klara, precis lagom till att fikan var avklarad.
Första provkörningen till båtplatsen visar att rodret får mer tryck och att det nu går att släppa rodret utan att båten genast drar iväg åt babord, rorkulten trycks mot styrbord. Jag trodde att det borde vara tvärt om att den rund sidan av rodret skulle dra vid strömning, men om inte jag minns fel så gjorde det tvärt om. Kanske träffade propellerströmningen på den sidan av rodret, jag vet inte.
Det skall bli riktigt spännande att få på rigg och segel för en första provsegling.
Men först M32 segling i Köpenhamn. Den 2-4 maj är det kval till WMRT-Köpenhamn och veckan därpå 9-14 maj är det WMRT-Köpenhamn, förutsatt att Wallén Racing kvalat såklart!
Har nu provat rodret vid två tillfällen. 6-7m/s och 10-13m/s med bra resultat. Rodertrycket har ökat markant enligt min smak lite väl mycket. Fästet är grymt. Försökte provocera en broach på halvvind men lyckade inte i 10m/s. Får testa ett tag till men är nöjd med hur det blev, eventuellt får jag korta det lite under nästa vinter för att få det där goa rodertrycket och fortsatt lagom yta. Men mycket testsegling kvar innan beslut måste tas.
SvaraRadera