Det är vad som blir uppdaterat på Lady Godiva till 2017. Förra året blev ett ofrivilligt test av ett större roder då förlängningen av rodret blev mer än vad den defekta axeln klarade av.
Roderbyte
Jag ägnade en hel del tankar på vad jag skulle ersätta rodret med och ritade ett eget efter de kunskaper jag har, sedan jämförde jag det med vad som finns att köpa och då Jefa kunde leverera ett roder komplett till ett jämförelsevis bra pris så valde jag det. Jefas mycket informativa hemsida
här.
|
Jefa RUD35R komplett med axel i massivt höghållfast rostrfitt stål, som jag beställde det. |
|
Så här såg rodret ut som jag ritade på egen hand och hade som utgångspunkt. |
|
Jefas RUD35R det djupa jämfört med det jag ritat, jag anpassade sedan toppen av Jefa rodret så att djupet blev samma. Axelplacering utefter den vertikala linjen. |
|
Mitt egenritade roder jämfört med det förlängda som vi tappade. Samma axelplacering. |
|
Jefas ritning på rodret med sectioner. |
Så med erfarenhet av orginalrodret och det förlängda så blir nu det nya lite mindre i yta än det förlängda men med samma djup profilen på Jefa rodret är en naca00 med tjocklek 14,9% i toppen 12,3% mitt på och 12,9% i botten så en beprövad och bra profil och ytan kommer förhoppningsvis vara bra anpassad för båten.
Kölkorrigering
Nu bestämde jag mig för att byta den mjuka bottenfärgen mot en hårdare och kölen behövde få översyn av rostskyddet så varför inte se över profilen samtidigt. Jag hade funderingar på om jag skulle tjocka på profilen upptill på kölen för att få bättre lyft, dagen profil är 4,5% av kordalängden närmast skrovet och 12% på det djupaste av kölen. Efter en del diskusioner med Gösta Edvardsson och medhåll av Anders Bergmark bestämde jag mig att inte ändra på båtens karaktär. Att lägga på tjocklek kostar i motstånd och det skall jag undvika. På hösten var jag med Jens hjälp och mätte upp kölen som visade sig ha maxtjockleken för långt bak. De flesta rekomenderade profilerna har maxtjockleken vid 35% av kordalängden och nu ligger den på nära 47% som värst längst ned där kölen är som tjockast.
Efter lite analyserande tog jag fram nya profilmallar baserade på en profil som jag fått av Gösta. Den är en kombination av en naca00 och en naca63 profil med max profiltjocklek vid 35% av kordalängden. Eftersom Gösta varit hjärnan bakom det mesta på båten så tyckte jag att det kunde vara bra att använda hans profil. Mallarna jag tagit fram täcker bara 70% av profilens längd och jag anpassar dem så att de passar mot dagens profil vilket hamnar mellan 50-60% av längden, resterande del av profilen får vara som den är.
|
Kölen förifrån |
|
Kölen med sin bibehållna planform |
|
Några olika nosradier på profiler, den röda är Edvardssons. |
Nu är alla sektioner på plats och är spacklade, på filmen ovan kan man förstå att profilen är långt ifrån vad det nu kommer bli. Det blir en betydligt djupare ingång och jämnare profil än vad det har varit och om jag jämför det med hur ett försegel skall se ut så blir det som att gå från ett plant bakbukigt och ojämnt segel till ett nytt med djupet långt fram och en jämn och fin profil, känns helrätt när man ser det, hoppas att det kommer kännas också. Marstrand big boat race blir ett bra tillfälle för oss att se om vi kan hålla våra spår bättre och hålla höjden ut från start bättre än förut, intressant. Jag kommer komma med en sammanfattning om hur jobbet gått men under tiden kommer små uppdateringar på
Lady Godiva sail racing teams facebooksida.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar