Segling är en härlig lagsport och vi tog en riktig kämparseger. Tack vare besättningen på Lady Godiva som bestod av från fören Mikael Wassmur, Joachim Keim, Emma Sundén, Kasper Ljungqvist, Henrik Persson, Carina Arvidsson, Jens Svanvik och Martin Strömberg. Jag själv inte uppräknad. Martin Stärkte upp besättningen även denna helg och var ett otroligt stöd för mig i taktik och organisation ombord. Vi gjorde som vi brukar med en sväng runt Källön för att kolla strömmen. Det rann svagt utåt som 2016. Ner och kolla linjen, det var halvvindsstart om det inte vred imot och lite närmare till bron ifrån nedre halvan med risk att bli överseglade. Vi ville starta på mitten för att kunna få fri vind med bra vinkel. När vi jagade position så blev det en bra lucka ca 100m från lovart och jag bestämde mig för att ta den fria starten. Vi var riktigt nära linjen men jag såg åtminstone några båtar längre fram i lä om oss. Det visade sig också bli två båtar med OCS i vår start så vi var nog bra på linjen.
|
Efter start med fri vind. Foto: Niklas Kranz, ombord Esquire. |
|
Starten (mittenspåret) mot Tjörn bron och ungefärlig startlinje. |
Vid Tjörnbron minskade vinden och vred imot, några båtar i vår start gled imellan oss och Källön. Vi valde att gå utanför Brattön för att det kändes som kortase vägen och det såg ut som att man tog bra höjd utanför. Ett beslut som var rätt då vi tjänade mycket på bl.a Blues och Zlatan som vi såg mycket närmare mot Tjörnlandet efter att vi passerat Brattön. Vi hade sedan länge mer tryck än båtarna nära Tjörn och forsatte tjäna.
|
Vid Brattö Foto:STO tidning |
|
Vi väljer att gå ost om Brattön |
Vi startade med vår gamla genua2 som går bra i hårdvind då det var relativt lätt i starten men skulle öka. Tanken var att kanske gå kvar med genua och eventuellt ta ett rev. men vi hade även focken förberedd och klar på däck ifrån start. Strax före mittholmarna fick vi bra med vind och beslutade oss för att byta till focken. Ett byte som vi måste göra bareheaded då vi inte har någon förstagsprofil. Martin styrde och jag hjälpte till på fördäck.
|
Byte till fock före Mitholmarna, se var spåret är grönt och lite lägre mellan märket och holmarna. |
|
Vi gör en liten duck på Carl Turèn med sin First 35. Foto: Kenny Isaksson |
Att byta till fock var ju bra då det skulle komma många slag upp mot Dyrön och var antagligen även ett bättre segel ut mot Hättebergets fyr. Värt att släppa några meter i bytet.
|
Banbegränsning mellan Dyrön och Tjörn samt vägval ost om Åstol. |
Det var klassisk Tjörn runt taktik där det lönade sig att slå in mot Tjörnlandet och vi hade bra fight med några jamna båtar bl.a First 35 med Carl Turén, Farr30 Farrgo, A35 Jigy Jigy, IMX40 Gertrud. Alla snabba båtar i vår grupp eller i gruppen innan så bra kvitto på kryssfart.
Vi ville gå mellan Åstol och Dyrön och söka oss mot Marstrand för att få strömlä så länge som möjligt innan vi slog ut mot Hätteberget. Vi hade en duell med Farrgo där de fick vika sig och vi seglade om dem i lovart, jag tror den nya kölprofilen funkar bra. Vi gjorde sedan samma sak på Gertrud vid Skallens fyr där vi gick framför dem och slog i lovart för att sedan segla över dem på väg söderut.
|
Vi fick läga slaget vid grynnorna utanför Sillesund och var lite kort layline men ett fint vänstervrid lyfte upp oss så att vi klarade fyren trots den nordgående strömmen. |
Efter slaget mot hätteberget fick vi ducka Laprimavera en sunfast 3600 som sedan hamnade efter oss då vi lyfte upp till Hätteberget, tur!
Melan Hätteberget och Pynten var det för brant att sätta spinnaker 90-100 TWA och vi hade gott om tid att förbereda sättningen.
|
Vårt spår från Hättebergets fyr mot Härön där vi fick första åskmolnet. |
Vi valde att segla en liten underbåge mot Härön då vi trodde det skulle bli lite svagare vindar senare, då tornade ett stort regnmoln upp sig och vinden ökade. Vi gjorde härliga surfar medans fördäckarna förberedde genuan. När den var klar satte vi den för det blåste nu 25 knop och vi låg på stadiga 11 knop. Vinden vred imot och vi pekade mot Kyrkesund, dit ville vi inte så ner med spinnakern och segla lite högre.
|
Lady Godiva mot Kaurö Foto:Kenny Isaksson |
Vårt spår i dett första molnet där vi river spinnakern och går med genua en stund. Efter att molnet dragit över dör vinden och spinnakern åker upp. Nu vrider det med och det blir riktigt segt att komma in i sundet vid Räbbehuvud. Vi observerar nu också att det är ett nytt ännu större moln på ingående och Martin som håller ögonen bakåt medelar att han gissar att det kommer påverka oss ungefär när vi skall under elledningarna vid början av Stigfjorden. Vi diskuterar huruvida vi kommer få mycket vind i molnet eller inte och hur vi skall lägga upp det så att vi slipper gippa i någon åskby. Vi närmar oss Vannholen för styrbord när vi ser hur båtarna börjar ta ner eller välta akterut. Vi river nylonet och segunderna senare har vi 30 knops vind. Martin får ner spinnakerbommen så att vi kan gippa men jag styr nu rakt mot Vannholmen i 10 knops fart och 35 knops vind och behöver gippa. Jag vågar inte gå in i gippen utan väljer en kovändning, ett slag på länsen. Det går bra men vi fångar det nya lovartsbackstaget så jag kan inte falla och samtidigt hålla undan för Gertrud som kommer farandes. Vi faller efter dem och går bredvidvarandra under kraftledningarna. Vi för babord och de för styrbord.
|
Vår kovändning väst om Vannholmen i 35 knops vind. |
Lite i lä av Vannholmen kan vi gippa till styrbord och seglar en stund med stor och saxad genua. Vi gör 9 knop så det är ingen panik att få upp spinnakern i regnet och vindbyarna. Men bara ett par minuter senare kan vi sätta och ligger nu ner bra utmed Orustsidan av Stigfjorden mot mål.
|
Vinden avtar hela Stigfjorden men motar också så vi håller bra fart till Ärholmen |
Sista biten mot mål börjar det mojna rejält men då har vi passerat Ärholmen och tappar inte mycket tid. Vår seglade tid blev 5:30:11, Farrgo seglade in på 5:18:16 som snabbast i vår grupp nästa i grupp 3 var Mikael Vesala med Pauger30 på 5:33:08 så dem tog vi med 3 minuter. I den snabbare gruppen kom vi in mellan Lars Wikanders Finnflyer36 Zlatan på 5:29:40 och Hans Ristners IMX40 Gertrud på 5:35:56. Så vi har snabba båtar omkring oss och har hållt gasen nere men tagit kloka beslut med segelval och spinnakersättningar. Härligt när alla timmar i båten i år för besättningen ger resultat.
2004 vann vi Tjörn runt totalt senast då var över 1000 båtar anmälda och det blåste 14-17m/s med många mastbrott. Vi seglade med en besättning från Victory Challenge Martin Krite på fördäck, Oscar Angervall på Storskot och spinnaker, Johan Karlsson på genuatrim. Med var även B-G Dahlsjö på nav, Mats Rogbrant på backstag och Magnus Svensson i pit.
|
En bild från 2004 då vi vann med Caran i seglet. |
Kul att det körs hårt och Lyckosamt med gammal båt!
SvaraRadera/Niklas