tisdag 29 juni 2010

Bohusracet 2-3 juli

På fredag kl 15:00 går våran start i Bohusracet med start i Uddevalla. Sedan Watski 2 star har Martin varit i Portugal och seglat matchracing med Björn Hansen och jag har firat midsommar och jobbat ett par veckor. Båten har varit ute och seglat med mina föräldrar och kommer förhoppningsvis levereras i Uddevalla på torsdagen. Bohusracet är en del annorlunda än Watski Skagerrack two star som får räknas som en offshore eller havssegling med mycket öppet vatten. Bohusracet seglas som sej bör utmed Bohuskusten och vi tvingas in till Fjällbacka respektive Strömstad där vi rundar alldeles vid hamnarna. Det finns också rundningspunkter utmed kusten som vi måste gå innanför så det blir inte alltför stora utsvävningar mot öppet vatten. Här en banskiss.

Saxat ur seglingsföreskrifterna.

Med så mycket kustnavigering kommer stor vikt läggas på nogrann navigering och det blir betydligt fler girar och segelbyten. Alltså färre chanser för besättningarna att få chans till vila då det i princip krävs full koncenration på segling och navigering hela tiden. Förhoppningsvis kan man vila några minuter mellan Hätteberget-Fjällbacka och sedan Fjällbacka-Strömstad men resten blir nog full fart.

Det blir live twitter på www.blur.se och rapporter på Facebook annars kommer våra rundningsrapporter upp på min twitter, här till höger på sidan.

Då är koderna för rundning som följer: Startnr: 127, Märkeskod (se nedan) och tidpunkt för passage.

Märkeskoder:
Hätteberget HTB
Valön (Fjällbacka) FJB
Furholmen (Strömstad) STR
Tresteinene Norge TRE
Ulholmskalvs kummel ULH
Mjölskärsfyr MSF

Så som exempel vår rundning av Hätteberget kl 19:21 blir: 127 HTB 1921. Lätt som en plätt.

Vet inte om det blir någon live uppdatering på http://www.bohusracet.se/ men kolla.

2 kommentarer:

  1. Hej Anders
    Hoppas seglingen gått bra
    När kom ni i mål?

    Vi saknar segla ...har seglen hemma men ingen båt.

    Hoppas ni tillslut nådde en bra placering


    MVH Andreas i HP1030

    SvaraRadera
  2. Synd för dig Andreas, en HP1030 hade varit det rätta valet ut till Hätteberget åtminstone. Vi svor vajre gång vi kämpade med genuan i slagen som lyckades fastna i allt på vägen runt masten.

    SvaraRadera