Marstrand big boat race och en laddad rorsman med siktet på en bra placering i race 2, drog in gippen runt kryssmärket lite för hastigt och besättningen hade inte chansen att hänga med med backstag och storskot. Vilket resulterade i katastrof :-(.
|
Kappseglingen är slut. |
|
Ensamma kvar på bryggan när övriga flottan gått ut för segling. Lastade och klara för transport hem. |
Efter en händelserik transport hem till Lerkil där vi till råga på allt fick motorstopp p.g.a luft skit i bränslesystemet kontaktades Benns mast på måndagen den 3 juni. Där tändes hoppet då profil fanns tillgänglig. Christoffer Mathisson satte igång med en ritning på de mått jag hade, det fanns givetvis inga ritningar kvar på orginal Swede spars masten och är den profil som nu Benns har.
Vi gjorde om förstagsinfästningen till en bättre lösning än orginalet där ett stort rektangulärt hål gjorts för att få in fallboxen som inkluderade förtagsinfästningen. Bytte ut backstags och checkstay fästena mot T-ändstycken för dyneema och gjorde en bättre fördelning av falluttagen i övrigt försökte vi kopiera den tidigare masten i mått och placering av beslag.
|
Hålet för fallboxen i orginalmasten. |
|
Fallboxen som jag ritat om en gång men som satt i orginalmasten. |
När en kostnad för en ny mast var klar skulle Atlantica besluta i ärendet. Det gick till min glädje väldigt smidigt och tillverkningen av masten kunde påbörjas. Vi skulle nog få en ny mast till semestern men till Bohusracet vågade Christoffer inte lova något, men de skulle försöka.
|
Den nya förstagsinfästningen med fallbox för fock under och för frac. spinnaker över. Man ser även ledöglan för det övre spinnakerfallet uppåt i bild samt vant och backstagsinfästningar. |
|
Innan midsommar fick vi denna bild på tillverkningen. |
Midsommar kom och vi åkte båt utan mast, det såg inte ut som att masten skulle bli klar i tid för att hinna med Bohusracet. Men på kvällen tisdagen den 25 juni efter 7 på kvällen fick jag följande SMS av Christoffer på Benns mast "Masten lastad, kör tidigt imorgon direkt till Lerkil. Bör vara där vid lunchtid.". Jag blev helt chockad då jag hade givit upp hoppet om Bohusracet, nu fanns ju fortfarande chansen. Vi var ju tvungna att lämna Lerkil senast torsdag morgon för att hinna till start i Uddevalla på fredag, vilket gav oss onsdagen efter att masten anlänt att få den klar och i båten med allt vad det innebär.
|
En eftermiddag med att klä masten med allt vad det innebär. |
Lady Godiva sail racing teams dedikerade besättning underrättades och hjälp önskades. Jens och jag tog imot masten som anlände redan strax efter 10 på förmiddagen. Joachim hämtade segel som varit på North loftet för översyn efter avmastningen, Emma hämtade lagade mantågsstöttor hos smeden i Särö och Carina kom också och hjälpte till med att göra klart och rigga.
|
Masten är på foten och en pizza smakar gott innan vanten skall börja kontrolleras att det passar. |
|
Allt passar och är på plats åter till bryggan lagom till solnedgången. |
Många mått har tagits och skickats med bilder, mail och sms. Korrigeringar har gjorts och masten har sedan tillverkats i Saltsjö-Boo, transporterats till Lerkil. Vant har skickats upp till Benns för kopiering för att ersätta skadade. Skulle allt passa? Det kom på plats i allafall. Ingen tid att kolla mer. Nu lastade vi in alla segel och utrustning som behövdes för Bohusracet, vi hade till och med gummijollen liggande på däck så det var en del att plocka med. På morgonen skulle vi få klart med tie roden som håller däck på plats när vi drar i fallen runt mastfoten och sedan skulle ju storen på. Men vi var på väg mot starten i Uddevalla och resterande om hur det gick på racet kan ni läsa
här.
Ibland får man till det :-)
Jag vill rikta ett stort tack till alla som hjälpt till och stommen besättningen som var med i Marstrand och var med och pitchade in till självrisken. Snacka om dedikerade!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar