måndag 31 december 2018

Mitt seglingsår 2018

Dags att sammanfatta mitt senaste seglingsår, 2018. Jag börjar med resultaten för Lady Godiva sail racing team. Ett fantastiskt gäng som nu har seglat 6 sässonger och resultaten har verkligen trillat in i år.

Lady Godiva sail racing team: Joahim Keim, Anders Dahlsjö, Emma Sundén, Mikael Wassmur, Thomas Hanson-Mild, Jens Svanvik, Carina Arvidsson och Henrik Persson.
 Jag har ju skrivit en del om de renoveringar vi gjorde under vintern och våren av Lady Godiva. Detta i kombination med bra segel och årets tillskott med North sails 3Di-Raw fock och heavy genua har vi fått ännu mer fart i friska vindar. Fantastiskt roligt och detta på båtens 38de sässong!

Att vi kan fortsätta att segla så här och når framgångar har vi mycket att tacka alla som på något sätt hjälper oss och i år vill vi rikta ett extra tack till Kullaviks båtvarv, Helly Hansen, North sails, Liros och CAC samt våra familjer som stöttar oss i vått och torrt.

Med all tid som är lagd på Lady Godiva med jobb och segling så blev det egentilgen inte så mycket tid över till annan segling men jag lyckades ändå börja året med lite blandad kompott. Efter nyår var jag på en resa till Thailand för att segla lite M32 ihop med Hans Wallén och Martin Krite.
Efter det hem och vända för att åka till Hong Kong på uppdrag som kommentator för Volvo på in port racet av VOR. Jag gjorde sedan samma uppdrag när VOR var i Göteborg i juni och då gjorde jag också ett föredrag för 300 Volvo lastbilsägare om hur det är att segla VOR.

I februari var jag med Johnnie Berntsson i Valencia och seglade en M32 matchracingregatta som gick bra fram till semifinalen, vi var obesegrade, där vi förlorade mot Niklas Dackammar med team.



Över påsken var det dax för andra Club Swan 50 regattan i Monaco där vi är en svensk besättning och Roger som chartrat båten styr 100% på regattan. Jag får försöka hålla undan kraven på resultat och istället fokusera på att ha roligt på havet och glädjas åt när vi seglar bra. Man har ju inga problem att hitta förbättringspotential när man bara seglat båten ihop 2 ggr.

Inför 2019 planerar jag och Henrik Persson att segla lite F18 katamaran igen och då är det ju främst Stockholm archipelago raid som vi vill uppleva igen som vi gjorde 2015. Då vill vi även hinna träna en del inför detta och kommer då lägga ett mer focuserat program för Lady Godiva. Med en intensiv vecka i maj-juni. Nu ser planen ut som följer.

F18 On the wire
Skagen race 29-30/5
MBBR 1-2/6
Pantaenius Bohusracet 28-30/6
Hermanö runt 3/8
GOR 10-11/8
Tjörn runt 17/8
F18 Stockholm archipelago race F18, 22-25/8?

F18 NM 13-15/9
Öckerö shorthanded race 21-22/9

Vi ses på banan 2019.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar